Ziggo heeft een tik op de vingers gekregen van de Reclame Code Commissie over de manier waarop het bedrijf reclame maakt voor zijn internetdiensten. Ziggo belooft dat iedereen binnen een huishouden met elk apparaat tegelijkertijd online kan gaan en tv kan kijken, maar dat blijkt in de praktijk beperkt tot 2 apparaten tegelijk.

De Reclame Code Commissie gaf in zijn oordeel een klager gelijk. Die werd aangetrokken door de aanbieding in een folder maar kwam er later op de website van Ziggo achter dat er wel degelijk restricties zijn in het aanbod.

Toegang tot de WifiSpots

Het gaat voornamelijk om de toegang tot de WifiSpots, een dienst van Ziggo waarbij abonnees kunnen profiteren van de internetverbindingen van anderen. Ziggo zegt zelf "Onbeperkt toegang tot WifiSpots" te bieden, maar dat onbeperkt slaat volgens de internetaanbieder niet op het aantal apparaten dat toegang kan krijgen, maar op het niet hebben van een datalimiet.

"Naar het oordeel van de Commissie is er in dit geval sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen", schrijft de RCC, dat de uiting misleidend noemt. Een boete of iets dergelijks zit niet aan het oordeel vast. Ziggo wordt vriendelijk verzocht niet meer op deze manier reclame te maken.


Big Data loodst schepen Rotterdamse haven binnen