Telecomtoezichthouder Opta legt kabelbedrijven maximale doorrekenkosten op. Dat gebeurde in het gisteren gepubliceerde voorlopige tariefbesluit WLR-C. Daar bepaalt de Opta dat UPC nieuwkomers op de kabel 8,84 euro per maand per abonnee mag rekenen, Ziggo 8,46 euro. Dat is flink lager dan de kabelaars eerder hadden voorgerekend.

Allebei in beroep

De kabelbedrijven reageren dan ook uitgesproken negatief op het besluit, ondanks de voorlopige status ervan. UPC houdt het summier en formeel en stelt: "UPC is het niet eens met dit Opta-besluit. Het nu vastgestelde tarief is te laag en gebaseerd op een rekenmethode die de afgelopen maanden steeds is veranderd. Wij zullen hiertegen in beroep gaan." De woordvoerder wil hier niets aan toevoegen.

Ziggo steekt de verontwaardiging echter niet onder stoelen of banken en slaat een dreigende toon aan. "We gaan hoe dan ook beroep aantekenen. Onze volgende stap is juridisch getint. En tot nu toe hebben ook echt samengewerkt met de Opta, maar de vraag is hoe dat nu verder moet. Onze 'vrienden' van de Opta zijn de weg compleet kwijt", aldus de woordvoerder boos.

Vaag sommetje

Ziggo hekelt het feit dat zowel Opta als Ziggo het door Opta gewenste rekenmodel van retail-minus hanteren, maar dat de uitkomsten zo anders zijn. "Als de Opta het eigen model echt gevolgd had, waren die bedragen natuurlijk veel hoger uitgekomen. Maar ze hebben gewoon toegerekend naar een bedrag dat zij noodzakelijk achten. Dat is een dictaat."

Er is nog een pijnpunt. Dat Opta voor het wholesaletarief nu lager uitkomt voor de kabel dan destijds voor het vaste netwerk van KPN, is onverteerbaar voor Ziggo. "Als je het vergelijkt met het ouderwetse netwerk van KPN, en die rekent veel meer. Opta stelt feitelijk dat ons netwerk minderwaardig is en de diensten ook. Dat is natuurlijk vage lulkoek. Over het stuk netwerk wat wij aan de klant leveren zouden we 50.000 telefoongesprekken kunnen voeren. Over dat wat KPN levert, slechts twee telefoongesprekken."

Opta aansprakelijk

Ook heeft Ziggo kritiek op de haast die Opta heeft en de kans dat daardoor dingen mis gaan. "Met vallen en opstaan proberen we ons imago te verbeteren. Als we dan met een houtje-touwtje methodiek gedwongen de lucht in moeten, is de kans op problemen en fouten levensgroot. Wij worden daar dan op aangesproken. Maar wij gaan die consequenties aan de Opta doorberekenen. We stellen de Opta aansprakelijk als er chaos ontstaat door de overhaaste openstelling."

Ziggo roept Opta en de politiek op tot herziening. "We hopen dat Opta toch nog een goddelijk inzicht zal krijgen. En ook de Kamerleden. Dit is natuurlijk tot stand gekomen onder druk van de Kamer. Misschien dat de Kamer nu toch inziet dat deze weg de verkeerde is. Want dit besluit frustreert de digitale ontwikkelingen. We zijn het enige land ter wereld waar dit gebeurt!"

Stiekeme subsidie

De Opta bestrijdt dat het rekenmodel dat de toezichthouder heeft gevolgd vaag en niet transparant is. "In de bedrijfsvertrouwelijke versie, waarover ook Ziggo beschikt, staat als het goed is alles precies tot in detail", reageert de woordvoerster van de telecomwaakhond fijntjes.

Het verschil is ook goed verklaarbaar, aangezien de kabelbedrijven uit zijn gegaan van een heel ander retailtarief dan de Opta. Want in de 16,25 euro die bijvoorbeeld Ziggo in rekening brengt voor het analoge basispakket zitten, naast licentiekosten, ook een subsidie voor digitale doorgifte verstopt. "Je betaalt als analoge klant dus mee aan het digitale pakket van een ander," legt ze uit. Die subsidie heeft de Opta er eerst afgetrokken tot het zogenaamde 'geschoonde relevante retailtarief' van 11,18 voor UPC en 10,61 voor Ziggo.

Simpele handeling

"Daarnaast hebben we kritisch gekeken naar alle verkoopkosten; of die toegerekend zijn. En zodoende zijn we op dit tarief uitgekomen." Volgens Opta is de kans dat het in maart 2010 misgaat met overstappende abonnees heel klein. "Dat is een simpele administratieve wederverkoop. Er hoeft niks technisch te worden aangepast. Alleen de factuur naar een ander adres sturen."

Dat zowel UPC als Ziggo in beroep gaan, vindt de Opta voorbarig. "Dit besluit is nog voorlopig. Laten ze daarom eerst hun bezwaren en kritiek indienen bij ons. Maar het moet wel gefundeerd zijn."