De afgelopen jaren zijn smartphones en tablets flink veranderd en datzelfde geldt voor apps. Gebruikers nemen echt geen genoegen meer met een ad-hoc bedachte, ontworpen en uitgerolde app. Wil je succesvol zijn met je app, dan is volgens Forrester Research een verandering in denken nodig. "Succesvolle applicaties bouwen een relatie met gebruikers op, terwijl niet-succesvolle apps klanten afstoten. Nooit was het belangrijker om het in één keer goed te doen", schrijft het bureau.

Succesvolle apps onderscheiden zich

Onlangs zocht Forrester uit hoe een succesvolle app zich onderscheidt van een slechte. In het kort zijn dit de belangrijkste bevindingen:

Gratis whitepaper: De impact van een goede of slechte app

Wat maakt een app goed of slecht? Consumenten waarderen performance en responsetijd hoog, samen met features en functionaliteit, zo concludeert onderzoeksbureau Forrester. En: een slechte app heeft een duidelijk negatief effect op de klanttevredenheid.

  • Goede app zorgt voor hoge merkwaardering
  • 10 aandachtspunten voor kostenbesparing
  • Consument: performance gaat boven design
Download hier de gratis whitepaper >
  • Een app moet direct presteren - Als een app crasht of op een andere manier niet aan de eisen van de gebruiker voldoet, kiest deze zonder pardon voor de app van een concurrent. Erger nog, als de gebruiker anderen over de negatieve ervaring vertelt, ontstaat reputatieschade.
  • Succesvolle applicaties kiezen het juiste gebruiksmoment - Let erop dat de functionaliteit van je app direct aansluit op de behoeften van de mobiele gebruiker op dat moment.
  • Budget en app-ontwikkeling zijn nog niet op elkaar afgestemd - Bedrijven hebben moeite voldoende budget te vinden. Ze anticiperen graag op toekomstige trends en behoeften. Maar het juiste budget vrijmaken is wel een vereiste.
  • Succesvolle applicaties leveren meer op dan alleen inkomsten - Applicaties die slim ontwikkeld worden, zorgen voor productievere werknemers en bouwen aan je merk.
  • Kostenbeheersing is cruciaal voor succesvolle applicatieontwikkeling - Het niet volgen van best practices resulteert in dubbele kosten voor het ontwikkelen en draaiende houden van apps.

Vaak ziet men over het hoofd dat de meeste kosten van een app niet in de ontwikkeling zitten, maar in integratie, security en management. App-ontwikkeling staat vaak slechts voor 20 procent van het projectbudget. Succesvolle apps genereren zelf omzet of zijn onderdeel van een breder project om bedrijfsprocessen of interactie met de klant te bevorderen. De kosten worden voor het leeuwendeel bepaald door de keuzes die je maakt op het vlak van mensen, ontwikkelplatform en onderliggende processen. Gebruikmaken van best practices bespaart je tot 10 procent op de ontwikkeling en 20 procent op het onderhoud van apps, becijfert Forrester.

Snel, veilig uitrollen en voorbereid zijn op de toekomst

Een belangrijke best practice is gebruikmaken van een applicatieplatform. Daarmee bereik je niet alleen een kortere time-to-market, meer schaalbaarheid en betere security, maar je krijgt ook de mogelijkheid om in de toekomst features toe te voegen die voor een succesvolle app nodig zijn. Forrester: "Uiteindelijk zijn het niet zozeer front-end design en ontwikkeling die kostbare resources kosten. Het zijn vooral back-end integratie, continue updates en lifecycle management die impact hebben op de ROI van een app."

Gratis whitepaper: API-management en SOA: een goed duo

null