De statistieken van Google Analytics zijn nu nog eerlijker te maken. De populaire gratis tool heeft in een update de mogelijkheid om bots en spiders te filteren uit de statistieken van het webverkeer naar sites. Deze 'nep-bezoekers' zijn ruimschoots aanwezig, denk alleen al aan bots die voortdurend pagina's indexeren voor zoekmachines.

Doe je liever geen zaken met Google? Zie hier: 4 aantrekkelijke alternatieven voor Google Analytics van CIO.nl.

IAB als leidraad

Google kiest bij zijn automatische filtering voor de lijst van het Interactive Advertising Bureau (IAB). "De backend sluit hits die overeenkomen met de User Agents in deze lijst uit alsof ze door een profielfilter worden gehaald. Dit laat u het werkelijk aantal bezoekers die naar uw site komen zien", schrijft het Google Analytics Team.

Maar of iedereen daar nu zo blij mee is? Bijna alle bedrijven maken tegenwoordig gebruik van het gratis Google Analytics om verkeer naar hun websites en diensten te monitoren. De voordelen liggen voor de hand: het is de standaard, gratis en adverteerders lopen ermee weg. Hen wil je natuurlijk zo hoog mogelijke cijfers laten zien.

Filteren was overigens al langer - alhoewel omslachtig en handmatig - mogelijk. Voortaan volstaat echter een simpel vinkje in het instellingenmenu:

Noot: De uitrol van de nieuwe functionaliteit is volgens Google nog niet voor alle Analytics-profielen voltooid. Morgenavond moet iedereen over de instelling kunnen beschikken.