De partnerconferentie is in zijn huidige vorm sinds 2003 een jaarlijks terugkerende bijeenkomst van Microsoft en al zijn partners. Daarbij wordt in verschillende keynotes en een groot scala aan presentaties en demonstraties de strategie van de ICT-reus voor het komende jaar uiteengezet. De WPC vond dit jaar plaats in het gigantische George R. Brown Convention Center.

Zoals CEO Steve Ballmer de conferentie op maandagochtend al aftrapte, bleef er vier dagen verder gehamerd worden op Microsofts vier nieuwe pijlers; cloud, mobility, social en big data.

Het bedrijf, dat momenteel een van de grootste reorganisaties ooit doormaakt, probeerde zijn mondiale partners te overtuigen van zijn ingezette devices- en (cloud)services-strategie. Daarin kwamen vooral Office 365 en Windows Azure duidelijk naar voren als speerpunten. Ook ging COO Kevin Turner de concurrentie als vanouds even langs in zijn keynote.

Qua devices zijn de eigen Surface RT en Surface Pro met fikse korting verkocht onder de daarin uitermate geïnteresseerde partners. Na twee dagen was de grens van 16.000 verkochte apparaten reeds bereikt. Op de expositiebeurs in de conferentiehal werden verder alle nieuwe Windows 8-apparaten geshowd en waren doorlopend productdemonstraties en lezingen, terwijl op de achtergrond de zakelijke afspraken tussen partners vrolijk doorliepen.