TradeComet exploiteert de verticale zoekmachine SourceTool. Het bedrijf adverteerde via AdWords en bouwde naar eigen zeggen een succesvolle dienst op met 650.000 bezoekers per dag. Het bedrijf was eerst dikke vrienden met Google en stopte 80 procent van zijn inkomsten in AdWords, zo'n 500.000 dollar per maand.

Tot Google erachter kwam dat hier een potentiële concurrent bezig was en de tarieven voor de specifieke zoektermen waarop TradeComet in AdWords op bood ineens met duizenden procenten verhoogde, stelt TradeComet. Als reden gaf Google hiervoor dat de kwaliteitsscore van de website van bedrijf te wensen overliet.

Gekelderde kwaliteitsscore

Deze kwaliteitsscore is een geheim algoritme waarmee Google bepaalt hoeveel een adverteerder moet betalen voor een zoekterm in AdWords. Heeft een site volgens Google een lage score dan moet het voor dezelfde zoekterm meer betalen dan een adverteerder met een hoge score.

Met deze 'enorme en onrechtvaardige prijsstijging heeft Google de antitrustwetten overtreden en TradeComet als potentiële concurrent uitgeschakeld', stelt het bedrijf in de aanklacht.

"Google begreep dat de verticale zoekmachine een bedreiging vormde voor zijn bedrijfsmodel", aldus Jonathan Kanter, advocaat van TradeComet tegenover de New York Times.

Oude koeien

Google heeft de aanklacht nog niet bestudeerd maar laat weten dat 'de online advertentiemarkt zeer competitief is en dat adverteerders een zeer ruime keuze hebben'.

Sommige antitrust-experts zien dat anders. Zeker sinds Google vorig jaar november onder grote druk afzag van een samenwerking met Yahoo. Alhoewel deze voorgestelde deal niet-exclusief was kondigden zowel het Amerikaanse Ministerie van Justitie als de Europese Commissie aan de plannen te onderzoeken.

Eric Goldman, hoogleraar recht aan de Santa Clara University, is echter sceptisch over de aanklacht. "We hebben deze argumenten al uit en te na gehoord en daar is weinig uit voortgekomen", aldus Goldman tegen de New York Times.