(Onderstaand bericht is een om 15:59 uur aangepaste versie van het donderdag eerder gepubliceerde verhaal. Toegevoegd zijn onder andere het commentaar van AltaVista Nederland en dat van AltaVista Engeland.)

De Amerikaanse zoeksite begon in februari 2000 met een op Nederland gerichte site. Bij aanvang stelden de makers zich ten doel een 'megaportaal' te realiseren, met behalve een zoeksite ook regionaal nieuws. Ook werd overwogen gratis internet aan te bieden.

Dit laatste is nooit doorgegaan. In september werd door AltaVista bovendien besloten om zich voortaan wereldwijd te concentreren op de zoekactiviteiten. De portaldiensten werden geschrapt. "We zijn ervan overtuigd dat je vooral moet doen waar je goed in bent. Waarom de nummer vier of vijf portal willen zijn als je de nummer één zoekmachine bent?", zo zei directeur Roelf Sluman van AltaVista.nl destijds tegenover WebWereld.

Maar nu zal AltaVista het hele Nederlandse kantoor zal sluiten, zo heeft WebWereld vernomen van bronnen binnen AltaVista. Op welke termijn men tot sluiting overgaat, is onduidelijk. Bij AltaVista Nederland werken 'minder dan tien' mensen.

Een woordvoerder van AltaVista Nederland bevestigt dat men bij AltaVista Europa bezig is met een nieuwe structuur. "Maar wat de gevolgen voor het Nederlandse kantoor zijn, is nog niet helemaal duidelijk." Voor de site AltaVista.nl zou de herstructurering geen gevolgen hebben.

Kirsten Ford van AltaVista Engeland wil wat meer kwijt. Volgens haar gaat het Nederlandse kantoor inderdaad dicht. Zij wil niet ingaan op wat dit betekent voor de werknemers zoals directeur Roelf Sluman en marketing manager Nick Schilders.

Ford benadrukt dat de site AltaVista.nl gewoon blijft bestaan. "De Nederlandse markt is en blijft van groot belang. Voor de consument verandert er niets." De verkoop van advertenties zal vanuit een ander Europees kantoor - welk is nog onduidelijk - ter hand worden genomen.