De Microsoft-zoeker gaat waarschijnlijk volgende maand in bèta-versie het World Wide Web op. Het is nog niet zeker of de zoekrobot, codenaam Yukon, onderdeel wordt van het Microsoft Network (MSN). Daarmee zou de nieuwe dienst meteen onder de aandacht komen van miljoenen surfers. Yukon moet zichzelf bedruipen via advertenties. Uit de details die naar buiten lekken wordt opgemaakt dat Microsoft een robot wil maken die niet met tienduizend hits terugkeert op basis van een term, maar met een handvol kwalitatieve links. Gerucht of niet, Yukon heeft de concurrentie wakker geschud. De beroemdste zoeker, Yahoo!, is deze week begonnen met het aanbieden van gratis postbussen voor e-mail. Net als bij andere postdiensten, zoals Bigfoot en HotMail, moet je bij Yahoo met een browser inloggen om je berichten op te halen en te verzenden. Ook deze dienst moet zijn inkomsten halen uit adverteerders op de pagina's waar surfers hun postzaken afwikkelen. Verder heeft Yahoo de telefoon- en e-mailgids Four11 overgenomen. De Engelstalige versie van een andere oudgediende, Lycos, is begonnen met een chatservice, nieuws op maat en gratis e-mailadressen. Voor chatsessies kun je kiezen uit achttien zogeheten `Web Guides'. Daarin kun je gespreksonderwerpen vinden die uiteenlopen van tweedehands auto's tot de X-Files. Een derde zoekdienst, Excite, heeft zich op de muziek gestort. Excite heeft een tweejarige overeenkomst gesloten met N2K, een website die muziek en informatie over bands, CD's en optredens levert. N2K heeft verder een winkel waarin het bedrijf 185.000 titels verkoopt.