Baidu wil een internationaal erkend merk worden. De Chinese zoekreus, die tot nog toe alleen gericht was op het eigen land, maakt de eerste serieuze stap. Het bedrijf test momenteel zoekmachine in drie grote landen, te weten Egypte, Brazilië en Thailand. De zoekpagina's voor die landen staan al in de lokale taal online, al gaat het volgens Baidu-woordvoerder Kaiser Kuo vooralsnog om interne test.

In China is Baidu net zo dominant als Google bij ons. Hoewel er steeds meer alternatieven zich aandienen, denk bijvoorbeeld aan DuckDuckGo, slaagt al jaren geen enkele zoekmachine erin om een bres te slaan in de zoekmonopolie van Google. Een alternatief als Microsofts Bing heeft bijvoorbeeld niet eens een Nederlandse versie.

Wereldwijd voerde Google in december een kleine 70 procent van de pc-zoekopdrachten uit, meldt Webwereld zustersite PCWorld. Baidu stond vorige maand op 18,8 procent. Maar volgens woordvoerder Kuo is het bedrijf al bezig om zoekmachines te ontwikkelen voor nog meer landen.

Lees ook: DuckDuckGo zet lange achtervolging in op Google