Eerder werden de gegevens van zoekers op Ixquick nog 48-uur bewaard, omdat het bedrijf zich wilde beschermen tegen geautomatiseerde zoekprocessen die hun resultaten konden meeliften door middel van scraping. Door een aanpassing in de technologie is dat niet langer nodig en is het bedrijf stilletjes helemaal gestopt met de opslag van gegevens.

Dag van de privacy

Het bedrijf zette in 2006 stevig in op privacy als niche, waarbij het zich voorstaat op het niet gebruiken van persoonlijke gegevens. Om klanten te overtuigen haalde het bedrijf als eerste onderneming een privacycertificaat dat door de EU is goedgekeurd. De nieuwe aankondiging komt dan ook niet geheel toevallig op de Europese dag van de Privacy.

"Het was een gedoe om de procedures en de techniek op een lijn te krijgen. Daarnaast was het ook nog wat werk om het juridisch voor elkaar te krijgen", stelt Alex van Eesteren, verantwoordelijk voor Sales & Business Development en Media relaties, tegenover Webwereld. Hij erkent dat er minder geld te verdienen geld is, omdat juist de persoonlijke informatie veel waard is. "We verdienen voldoende met de gesponsorde links bovenaan de resultatenpagina."

Ixquick zegt wel een bijkomend voordeel te hebben door privacyvriendelijk te zijn: het bedrijf heeft nog nooit informatie aan opsporingsinstanties hoeven te geven. "Dwangbevelen krijgen we nooit, maar als we die wel krijgen kunnen we niets leveren. Er is niks."

Meta-zoekmachine

Ixquick heeft geen eigen zoekmachine, maar biedt een meta-dienst waarbij de resultaten van reeks zoekmachines worden gebruikt. "In totaal gebruiken we voor een zoekactie tot 12 andere zoekmachines", vertelt van Eesteren,

Welke zoekmachines dat zijn kan per opdracht en per land verschillen. Over de index van marktleider Google kan Ixquick overigens niet beschikken, als is het bedrijf daarover wel in onderhandeling. "Het verschilt per land welke afspraken we hebben. Dat onderhandelen is soms best lastig."

Volgens hem is dat ook niet heel erg belangrijk, omdat per opdracht de machines kunnen verschillen en de resultaten worden gecombineerd tot een resultatenpagina. Er worden dan ook geen honderdduizenden resultaten getoond, maar een 'beheersbare hoeveelheid'. "Dat is wel zo objectief", meent van Eesteren. "We selecteren uit de top resultaten die we binnenkrijgen."

Middelgrote speler

Zonder details te willen geven, erkent van Eesteren dat Ixquick een bescheiden rol speelt op de zoekmachinemarkt. Toch denkt hij dat de onderneming als 'middelgrote zoekmachine' wel levensvatbaar is. "We zijn al actief sinds 1998 en sinds we privacy als speerpunt hebben aangemerkt, zien we een gestage groei van de gebruikers."