Wat uiterlijk betreft lijkt Teoma.com als twee druppels water op marktleider Google: een kale pagina met in het midden heel prominent het zoekvak. Google heeft hiermee een trend gezet; het is al lang niet meer in de mode een zoekdienst op te zetten met alle mogelijke toeters en bellen. De techniek van Teoma – waarvan al bijna een jaar een betaversie draaide – werkt echter anders dan die van Google. Laatstgenoemde laat bij de presentatie van de resultaten onder meer meewegen hoe vaak er naar een bepaalde site wordt gelinkt. Teoma doet dat niet. Wat de zoekdienst van AskJeeves wél doet is een zoekactie opdelen in subcategorieën. Wie bijvoorbeeld op `music' zoekt, kan daarna doorklikken op thema's `Classical Music', `Music Software' of `New Music'. Nieuw is dit idee overigens niet; in Nederland doet bijvoorbeeld Vindex (net als WebWereld een uitgave van IDG) ongeveer hetzelfde. Analisten stellen dat de werkwijze van Teoma voor sommige mensen zeker voordelen kan bieden. "Dergelijke kenmerken kunnen heel goed werken of juist heel verwarrend zijn, afhankelijk van degene die ze gebruikt", stelt Danny Sullivan van SearchEngineWatch.com. Sullivan denkt dat Teoma zeker een `boost' zal krijgen. Het is echter afwachten, stelt hij, of Teoma daadwerkelijk een gevaar voor Google zal kunnen betekenen. Hij wijst op de `bijna Microsoft-achtige dominantie' op het web van Google. "Het zou kunnen dat Google struikelt en fouten zal maken zoals AltaVista die in het verleden heeft gemaakt, maar ik betwijfel het", aldus Sullivan. Teoma werd een half jaar geleden door AskJeeves overgenomen.