Begin deze maand kwam meer dan de helft (52 procent) van alle websurfers bij hun bestemming terecht door gebruik te maken van de eigen bookmarks of door direct het webadres in de adresbalk van de browser in te typen. Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse WebSideStory, dat gespecialiseerd is in het meten van internetverkeer. Een jaar geleden was dit nog 46 procent. Meer dan de helft kwam toen nog op een site terecht via een zoekmachine als Google, MSN, AltaVista of – in Nederland – Ilse en Vindex. Het belang van dergelijke diensten neemt echter af, concluderen de onderzoekers. In het verlengde hiervan neemt ook de populariteit van het surfen af, zo stelt Goeff Johnston van WebSideStory tegenover ZDNet. "In de plaats daarvan wordt het steeds normaler dat mensen precies weten waar ze moeten zijn en dat ze daar ook naar handelen." Volgens de onderzoekers dwaalden in de begindagen van het internet mensen maar wat rond over het wereldwijde netwerk, vergelijkbaar met bezoekers aan een vlooienmarkt of uitverkoophal. Dergelijk gedrag begint echter uit te raken; bookmarks zijn voor veel internetters onontbeerlijk geworden. Sites als Amazon.com hebben bovendien het voordeel dat ze zo bekend zijn dat mensen de url direct intypen, stelt WebSideStory.

Nederland

Hoe de percentages in Nederland liggen, is niet bekend. Wel werd onlangs onderzoek gedaan door Multiscope en Traffic4U naar het gebruik van zoekmachines in ons land. Hieruit zou blijken dat bijna iedere Nederlander wel eens gebruik maakt van een zoekdienst. WebSideStory houdt dagelijks het bezoek aan ongeveer 130.000 sites in de gaten voor klanten als Cisco, HP, Intel en Sun.