Na de overname van Ixquick door Surfboard in november vorig jaar kondigde hoogste baas Stephan van der Velden al aan dat de merknamen Surfboard en Baldey zouden verdwijnen. Volgende week is het eindelijk zo ver, zo zegt Van der Velden tegenover WebWereld. Netconcept (het bedrijf achter de metazoekmachines) wil wereldwijd verder gaan met één sterk merk, stelt Van der Velden. Dat is Ixquick. Er hoeven weinig aanpassingen worden verricht: de domeinnamen Surfboard en Baldey blijven bestaan, er veranderen alleen wat kleurtjes en logo's. De techniek achter alle diensten is al langer afkomstig van Ixquick. De meeste bezoekers komen nu al rechtstreeks op Ixquick.nl terecht. Op dit domein worden dagelijks 100.000 zoekopdrachten verwerkt. Via surfboard zijn dat er 25.000 en via het nooit serieus bedoelde Baldey slechts 3000. De onderneming maakt `nog net geen winst', bezweert Van der Velden. "Maar het zit er aan te komen. Ik denk dat dat in december of januari al zo ver zal zijn". Netconcept heeft slechts vijf man vast in dienst, waarvan vier in Nederland. Voor de rest wordt veel uitbesteed aan freelancers. Inkomsten komen uit de verkoop van advertentieruimte en het laten sponsoren van resultaten. Dat laatste gebeurt alleen op de Amerikaanse sites, het bedrijf overweegt ook in Nederland zoekresultaten te laten sponsoren. Ixquick is actief in veertien landen.