Als Google eens geen flitsende groeicijfers laat zien, op welk vlak dan ook, gaan op Wall Street meteen de alarmbellen rinkelen. Analisten en beleggers vlooien door de marktcijfers. Is het een tijdelijke dip? Stagneert de zoekmachinemarkt? Laten surfers Google links liggen? Het beeld is lang niet transparant, behalve dat de zoekmarkt als geheel stagneert.

Kleine verschuivingen

Het wereldwijde zoekmarktaandeel van Google was in februari 62,8 procent, ten opzichte van 63,1 procent voor januari. Dat blijkt uit cijfers van webmeter comScore, zo meldt een analist tegenover Reuters. Vorig jaar, in februari 2007, scoorde Google overigens 58,8 procent wereldwijd.

Ook het wereldmarktaandeel van Yahoo daalde de laatste tijd, van 12,2 procent (januari) naar 11,9 procent (februari). Baidu was in februari goed voor 4,5 procent van de wereldwijde zoekopdrachten en Microsoft's Live/MSN scoorde 3,1 procent.

Ook publiceerde comScore cijfers voor de Verenigde Staten. Daaruit blijkt dat Google de afgelopen maanden wél steeg op haar thuismarkt, van 58,8 procent in januari naar 59,2 procent een maand later. Yahoo daalde in de VS van 22,2 procent naar 21,6 procent, en Live/MSN ook: van 9,8 procent naar 9,6 procent.

Afname volumes

Opvallend is dat ook het volume aan zoekopdrachten afneemt. In de VS verwerkte Google in februari 5,68 miljard zoekacties tegenover 6,14 miljard voor januari. Hierbij speelt wel mee dat de februarimaand korter is.

Desondanks is de daling in het volume aan zoekacties een trend. "We zien een duidelijke daling in de groei in de zoekmarkt", aldus analist Youssef Squali tegen Reuters. "Google maand-op-maand daling van vijf procent is ietwat verrassend, maar alle grote zoekmachines gaan naar beneden."