Lange tijd leek het alsof Google gestaag al haar zoekmachineconcurrenten aan het oppeuzelen was, maar op de thuismarkt VS is Yahoo bezig aan een langzame comeback.

Het marktaandeel van Yahoo in de Verenigde Staten is voor de vijfde maand op rij gestegen. Volgens cijfers van comScore is het gebruik van Yahoo in de maand januari met een half procentje gestegen naar 21 procent, vergeleken met de maand december. Afgelopen augustus zat Yahoo op een dieptepunt van 19,7 procent.

Google moest de afgelopen maand juist 0.5 procent inleveren en heeft nu een marktaandeel van 63 procent. Eerder in 2008 vertoonde de marktleider overigens al eerder kleine dipjes.

Jaarcijfers

Over het hele jaar 2008 is het beeld nog echter 'ouderwets': Google won over het hele jaar 4,5 procent marktaandeel en Yahoo verloor 1,2 procent. Andere spelers als Microsoft Live (marktaandeel nu 8,5 procent), AOL (3.9 procent) en Ask (3.7 procent) verloren in het afgelopen jaar ieder gemiddeld 1 procent van de zoekmachinemarkt.

De comScore-cijfers zijn een fikse opsteker voor Yahoo, dat een roerig jaar achter de rug heeft vol verhalen over een overname door Microsoft en veranderingen aan de top. De nu al vijf maanden aanhoudende stijging in het marktaandeel van de Yahoo-zoekmachine is een steun in de rug van de de nieuwe Yahoo-ceo Carol Bartz, die heeft aangegeven vast te willen houden aan de zoekmachine-activiteiten van het bedrijf.

Amerika is nog een van de weinige markten waar er ├╝berhaupt sprake is van een strijd op de zoekmachinemarkt. In grote delen van de wereld, waaronder Nederland, is Google feitelijk alleenheerser op de zoekmarkt. Belangrijke landen als Rusland en China vormen hierop een uitzondering.