De aanpassingen die Google bereid is te maken aan de presentatie van zijn eigen diensten in de zoekresultaten, zijn niet alleen minimaal, ze werken zelfs averechts. Google blijft hiermee verkeer ‘kapen’ van concurrenten door het prominent tonen van eigen diensten. En voor de drie kleine linkjes die Google belooft te tonen naar rivalen moeten die rivalen in sommige gevallen gaan betalen. Dat concludeert Foundem, een verticale zoekmachine en een van de eerste klagers in de Europese antitrustzaak tegen Google.

In april publiceerde de Europese Commissie het schikkingsvoorstel van Google voor een ‘markttest’. Rivalen toonden zich meteen al sceptisch en kritisch, en dat is na analyse van de voorstellen niet geluwd. In tegenstelling, Foundem constateert dat Google de enige is die van de aanpassingen gaat profiteren.

Steeds meer betaalde links

Google schetst in de schikking drie scenario’s waar het eigen diensten promoot middels zogenaamde ‘Universal Search’. In het geval Google niet verdient aan zijn eigen vertical (zoals Google News) zal het ook geen links naar rivalen tonen binnen het prominente kader. Als Google verdient met AdWords of alle links in de resultaten betaald zijn (zoals bij Google Shopping) zal het wel drie links tonen. Maar in het laatste geval moeten de rivalen ook gaan betalen voor de links. Dit is volgens Foundem een perverse prikkel voor Google om steeds meer zoekresultaten te ‘monetizen’. De consument en de concurrentie zijn hiervan uiteindelijk de dupe, schrijven Adam Raff en Shivaun Raff, oprichters van Foundem.

“Als de Commissie de huidige voorstellen van Google accepteert, dat speelt het Google in de kaart door steun en legitimatie te geven aan de langetermijnstrategie van Google om commercieel interessante zoekacties van zijn organische resultaten over te hevelen naar betaalde advertenties.”

Aangepaste Google-pagina met grijze rand om Google Shopping-resultaten, icoontje, en links naar drie andere zoekmachines. Zie groter plaatje.

Uit recent onderzoek zou blijken dat de door Google voorgestelde labeling nauwelijks effect heeft en er bijna niet op dergelijke linkjes wordt geklikt. Sterker nog, Google toont die nu soms ook al, ontdekte zoekexpert Danny Sullivan.

Algoritmes blijven buiten schot

De echte pijn zit in de ‘oneerlijke’ algoritmes van Google, maar daar verandert niets aan, concludeert Foundem bitter. Google straft namelijk sinds enkele jaren sites met weinig originele content af. Dat wordt gebracht om spamsites te weren, maar heeft tevens andere, concurrerende zoekmachines uit de bovenste zoekresultaten verbannen. Behalve Google's eigen verticals, ook al hebben die ook geen originele content.

Google wil in dit stadium niet inhoudelijk ingaan op de kritiek. “We blijven constructief samenwerken met de Commissie”, aldus Google in een reactie aan Webwereld.