Veel ondernemers hebben de afgelopen jaren de capaciteit van hun IT-organisatie verder moeten uitbouwen om hun klanten goed te kunnen blijven bedienen. Want die klant verwacht tegenwoordig dat de producten, diensten en klantenservice de hele dag online toegankelijk zijn. Wat een gigant als Amazon aan zijn klanten levert, dat wordt de maatstaf. Mkb'ers doen hun best om in het spoor te blijven met de aankoop van verschillende hardware- en softwaretechnologieën.

Bij de aanschaf van nieuwe systemen herkennen de meeste ondernemers heus wel dat de focus moet liggen op het mobiele werken, de cloud en data analytics. Een webwinkel die bijvoorbeeld echt een rol van betekenis wil spelen in de strijd met spelers als Coolblue, kan niet om die ingrediënten heen: de juiste set aan mobiele (cloud)toepassingen zorgt er niet alleen voor dat je klanten betrokken blijven, maar ook je werknemers. Zonder goede toegang tot het interne netwerk kunnen ze hun werk gewoon niet goed doen. Daarnaast is analytics onontbeerlijk om te begrijpen wat je klant drijft. Resultaat: innovatie in de vorm van slimme apps en CRM- of ERP- systemen doen hun intrede in het mkb.

Geen goede basis

Ook het mkb gaat bij het zaken doen dus steeds meer leunen op slimme software. Op zich is dat een goede ontwikkeling, alleen is de onderliggende infrastructuur bij deze bedrijven vaak verouderd en niet goed afgestemd op alle nieuwe functies. En hoe meer een organisatie gaat leunen op technologie, hoe zwaarder de wissel wordt op de onderliggende infrastructuur. Als je dan vertrouwt op legacy, ontstaan er al snel knelpunten in de prestaties. Al die onafhankelijke opererende servers en netwerken kunnen zomaar onbereikbaar worden als het er echt op aankomt. En ondernemers weten maar al te goed hoe zulke scenario's hun bedrijf kunnen schaden.

Het feitelijke probleem met niet goed georganiseerde IT-infrastructuren is dat er capaciteit op bepaalde servers onbenut blijft, terwijl applicaties het uiterste van andere servers vergen. Zo lopen simpele taken veel vertraging op. Om nog maar te zwijgen over de werking van de meer geavanceerde applicaties. Intussen neemt de druk op de capaciteit ook toe omdat klanten en werknemers steeds meer gebruik maken van de netwerken en omdat het dataverkeer hard doorgroeit.

Nieuwe inrichting nodig

Er zijn heel veel mogelijkheden om met behulp van IT de productiviteit van je werknemers drastisch te verhogen: nieuwe applicaties, team collaboration, mobile, data analytics. Maar daar moet wel een goede IT-inrichting onder liggen wil je er goed gebruik van kunnen maken. Dat is een IT-inrichting die flexibel het aantal servers kan opschalen en op tijd signaleert of er behoefte is aan nieuwe capaciteit, en dat binnen een geheel waarin zowel lokale servers als servers in de cloud hun waarde hebben. Alleen met zo'n inrichting open je de deur naar een gedroomde organisatie die volledig mobiel, datagedreven en met de nieuwste applicaties opereert.

Radicaal anders staat niet per se gelijk aan kostbaar. Afhankelijk van samenwerking met de juiste partner, zullen ondernemers ondervinden dat voor kleinere organisaties er eenvoudige en kostenefficiënte manieren zijn om deze schaalbare infrastructuren op te zetten. En eenmaal geïmplementeerd, explodeert hun productiviteit. Zo krijg je dezelfde wendbaarheid als een start-up om op te kunnen boksen tegen de nieuwe digitale gevestigde orde.