Microsoft hoopt op twee punten Apples Ipod te verslaan: een abonnementsmodel voor nummers, waarbij de gebruiker een vast bedrag per maand betaalt en het draadloos uitwisselen van muziek met andere Zune-gebruikers. "Het zal niet de prijs zijn die gebruikers overhaalt Zune aan te schaffen", concludeert Michael Gartenberg van Jupiter Research tegenover AP.

Zune en de bijbehorende muziekdienst zijn vanaf 14 november in Amerika verkrijgbaar, zo zegt Microsoft. Betalen voor nummers kan op een gelijksoortige wijze als binnen het Xbox Live online systeem. Klanten kunnen een prepaidkaart kopen in de winkel en daar nummers mee aanschaffen.

Het Zune-abonnement kost 14,99 dollar per maand. Gebruikers kunnen dan alle 2 miljoen nummers beluisteren. Dit systeem is vergelijkbaar met de Rhapsody-dienst van concurrent Realnetworks.

Microsoft hoopt dat klanten via het abonnement nieuwe muziek leren kennen en deze vervolgens los aanschaffen. Analisten zijn nog niet overtuigd dat Microsoft met een abonnement een voorsprong neemt op marktleider Apple.

De Zune-speler wordt ontwikkeld door Toshiba en heeft een opslagcapaciteit van 30 gigabyte. Zune is voorzien van een 3 inch-scherm en heeft een fm-ontvanger ingebouwd. Tevens is de speler standaard gevuld met 25 nummers.