Woensdagnacht ging de mailserver van kabelexploitant Casema plat. Een mailbom richtte zoveel schade aan dat vandaag pas al het mailverkeer van Wanadoo Cable-klanten weer helemaal op orde is. Bij de helpdesk kwamen zoveel klachten binnen, dat deze onbereikbaar raakte. Volgens Peter van Wijk van Casema betreft het een ongelukkige samenloop van omstandigheden. "Doordat we met een technisch probleempje te maken hadden, ontsnapte een toevallig op hetzelfde moment binnenkomende gigantische mailbom aan onze aandacht." De mailserver werd bestookt door honderdduizenden mailtjes met alleen een subject, met als gevolg overbelasting en lange wachtrijen. Het grote aantal testmailtjes van gebruikers dat hierop volgde, verergerde de zaak nog meer. Iedereen wilde namelijk zo snel mogelijk weten of alles het weer deed. De achterstand van de af te handelen mailtjes is volgens Van Dijk inmiddels ingelopen. Ook is de beveiliging verscherpt, zodat eenzelfde soort mailbom geen schade meer kan aanrichten. Maar helemaal te voorkomen zijn dergelijke acties van cyberpiraten niet, zo stelt Van Dijk. De afzender van de mailbom is inmiddels achterhaald. Van Dijk: "We hebben contact opgenomen met zijn provider, maar die reageerde wat laconiek. We zullen het er vanzelfsprekend niet bij laten zitten en onze maatregelen nemen." Ruim 40.000 gebruikers zouden last van de storing hebben ondervonden. Wanadoo en Casema maken beide deel uit van de Dutchtone-groep.Eerdere relevante berichten: Wanadoo Cable-gebruikers zien doorbraak bij Casema (07 december 1999)