AMD heeft in het derde kwartaal enkele miljoenen x86-chips geleverd aan Microsoft en Sony voor hun gameconsoles. Die systemen, respectievelijk de Xbox One en PlayStation 4, gebruiken deels op maat gemaakte x86-processors om nextgen games en andere content weer te geven. Beide consoles komen binnenkort officieel op de markt.

Voorproductie van miljoenen gameconsoles

De al geproduceerde exemplaren van die machines hebben AMD de afgelopen maanden een flinke boost opgeleverd, laat marktmeter Mercury Research weten aan de internationale nieuwsdienst van Webwereld-uitgever IDG. De verkoop van beide gameconsoles zal naar verwachting in de miljoenen lopen.

Intel is nog altijd de allergrootste leverancier in de x86-markt. Het bedrijf had in het derde kwartaal een aandeel van 80,2 procent. Dat is wel afgenomen ten opzichte van een jaar geleden: toen had Intel nog 83,3 procent. Terwijl AMD het - met succes - buiten de pc-markt zoekt, is Intel nog grotendeels een pc-leverancier, stelt analist Dean McCarron van Mercury.

De inzakkende pc-markt

AMD zit nu op 19,3 procent, gestegen vanaf 16,1 procent een jaar geleden. Zonder custom-chips voor de Xbox One en de PS4 is AMD gedaald van 16,1 naar 15,8 procent. McCarron prijst AMD's strategie om minder afhankelijk te zijn van de pc-markt, waar de verkoop gestaag afneemt doordat mensen voor hun computergebruik overstappen op smartphones en tablets.

Intels kleine aartsrivaal heeft het al tijden moeilijk, maar er gloort hoop aan de horizon. Afgelopen derde kwartaal heeft AMD weer winst geboekt. De positie in de Xbox One en PlayStation 4 helpt de chipmaker vooruit, naar verwachting voor de komende jaren. Gameconsoles hebben namelijk een levenscyclus van vijf tot acht jaar, stelt analist Dean McCarron van Mercury Research. Laptops hebben een levenscyclus van nog geen anderhalf jaar, en desktopdesigns gaan nog minder lang mee. Weet AMD het tegenzittende tij dus definitief te keren? Want een jaar geleden dreigde AMD nog teloor te gaan.

De Xbox One helpt AMD aan groei: