Het tijdperk van Asus lijkt alweer voorbij. Uit de laatste cijfers van IDC over de PC-markt in Europa verliest Asus marktaandeel. De Eee PC heeft Asus een jaar lang doen groeien, maar vooral Acer heeft dat momentum in de netbookmarkt volledig overgenomen. Dell blijft marktaandeel verliezen, HP houdt zich nog staande.

10 procent krimp

De cijfers van IDC laten zien dat de totale PC-markt in EMEA met bijna 10 procent is gekrompen in het tweede kwartaal van dit jaar. Die krimp in aantallen verscheepte PC's werd ook nog eens gedempt door de aanhoudende grote vraag naar netbooks. Daar profiteerde Acer eigenlijk als enige van. De concurrenten HP, Dell, Toshiba en Asus zagen alle een daling in het aantal verscheepte units, terwijl Acer die aantallen juist zag stijgen. Daardoor heeft Acer nu een marktaandeel van 20,5 procent en is het HP op een 0,7 procent genaderd. Dell blijft wel derde in Europa, met 10,5 procent van de markt. Vierde staat Toshiba, vijfde Asus.

Acer netbookkampioen

Acers winst zit hem duidelijk in de netbooks, maar vooral in combinatie met het telecomkanaal, dat Acer al vroegtijdig als extra verkoopkanaal heeft opgetuigd. Daarnaast blijken de nieuwe 10,2 en 10,6 inch netbooks aan te slaan.

Asus heeft veel last van groter wordende voorraden in de markt, waardoor de vraag bij distributeurs en telecommers afneemt. Daar wil men eerst van de voorraden af, voordat er nieuw wordt besteld. Asus ziet zich voor groter wordende uitdagingen gesteld in zowel mainstream- als netbookmarkt, zegt IDC. HP zag zijn martkaandeel wel groter worden ondanks dat het volume afnam.

HP heeft in de zakelijke desktopmarkt blijkbaar vrij spel, want vooral in die markt bleven de verkopen sterk en dat tegen de economische stroom in. Ook in de consumentenmarkt blijft HP het sterk doen, ondanks dat het maar een kleine rol speelt in de netbookmarkt. Dell heeft veel last van de stagnerende grootzakelijke markt.

Duurder segment kwakkelt

Wel ziet IDC lichtpuntjes voor Dell in de consumentenmarkt, waar zijn indirecte strategie blijkbaar lijkt te werken. Voor Toshiba zijn de marktomstandigheden moeilijker, omdat het vrijwel geen rol speelt in de onderste regionen van de markt. Waar de vraag naar goedkopere machines stijgt ten koste van het hogere segment, heeft Toshiba juist gekozen voor de meer winstgevende duurdere machines. Ook is de rol binnen de netbookmarkt minimaal, waardoor ook van die stijgende vraag niet kan worden geprofiteerd.

Bron: Channelworld.nl