Wereldwijd stegen de computerverkopen in het derde kwartaal met 9,1 procent, maar in de Verenigde Staten en Europa vielen de verkopen tegen, stelt IDC.

In de VS waren de computerverkopen op hetzelfde niveau als een jaar eerder - opmerkelijk, omdat er in de eerste zes maanden nog een groei was geweest van 5 procent.

Consumenten stelden de aanschaf van een nieuwe computer uit in afwachting van de lancering van Windows Vista. Bedrijven daarentegen laten zich bij de aanschaf van nieuwe computers doorgaans niet weerhouden door de komst van een nieuw besturingssysteem. Des te pikanter is het dat de vraag naar nieuwe pc's bij het bedrijfsleven nog meer tegenviel dan op de consumentenmarkt.

IDC vermoedt dat bedrijven minder snel overgaan tot het vervangen van oude computers. Om die reden heeft de marktonderzoeker zijn verwachtingen voor de Amerikaanse pc-verkopen in 2007 verlaagd.

Pc-fabrikanten worden voor hun groei steeds meer afhankelijk van opkomende economie├źn. Daarnaast worden laptops steeds populairder. Bron: Techworld