Volgens de marktanalisten van Gartner is minder dan 1 procent van alle 1,43 miljard computers wereldwijd in staat om om te gaan met VR-headsets. En dat wordt dus een probleem nu op de CES, de grootste beurs voor consumentenelektronica, meer dan 40 van dergelijke producten worden geïntroduceerd. 2016 wordt dus niet het jaar van de doorbraak van virtual reality.

Niet alleen Gartner ziet het somber in, ook grafische chipmaker Nvidia heeft er een hard hoofd in en stelt het aantal capabele VR-pc's op 13 miljoen wereldwijd, meldt Bloomberg. De kans dat er eentje bij jou op zolder staat is dus niet zo groot.

Flink investeren in hardware dus

Onderzoeker IHS is nog optimistisch en denkt dat er aan het einde van dit nog frisse jaar 7 miljoen VR-headsets in gebruik zijn. De Consumer Technology Association, dat CES organiseert, houdt het op 1,2 miljoen.

Dat betekent dat er flink moet worden geïnvesteerd in hardware. Facebook, de eigenaar van Oculus Rift, raadt in ieder geval een zware grafische kaart aan, minimaal een Intel i5 en 8 Gig aan werkgeheugen. Volgens Bloomberg zou op dit moment een op een minimum gekwalificeerd systeem 1500 dollar kosten.