“De emotionele impact was best wel groot," vertelt HP-directeur Bart Hogendoorn tegen Webwereld over de reacties bij het personeel over de mogelijke verkoop. Samen met de printer-divisie, vormen de PC's en laptops de meest zichtbare producten van de technologiegigant.

Kindje

Ook Hogendoorn moest het nieuws vorige week via een persbericht van het hoofdkantoor vernemen. De directeur reageert rationeel op de aankondiging. “Het is eenvoudig uit te leggen als zakelijke beslissing. De emotie voor mij zit in de emotie van anderen," zegt hij, waarbij hij verwijst naar zijn relatieve korte historie van HP van 1 jaar en drie maanden.

HP-veteraan Hans Daniels, managing director General Western voor HP en de voorganger van Hogendoorn als manager van HP Nederland, vergelijkt een mogelijk afscheid van de PSG-groep met het weghalen van een kind.

HP kondigde vorige week aan dat de firma een 'alternatieve strategie' onderzoekt voor de Personal Systems Group, waartoe naast de laptops en PC's ook mobiele apparaten behoren. Kenners lezen daarin dat de groep zal worden verkocht aan investeerders of een concurrent. Maar tijdens een persconferentie naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van HP Nederland afgelopen donderdag in Den Haag benadrukte de firma herhaaldelijk dat afstoting geen voldongen feit is: ook bijvoorbeeld een joint venture is in theorie nog mogelijk.

100 medewerkers

In Nederland telt de PSG-groep zo'n 100 medewerkers, op een totaal personeelsbestand van 3.000. Op dit moment heeft HP weinig antwoorden op de vragen van het personeel. Hogendoorn bestrijdt die onrust met open communiceren: “We draaien er niet omheen. Op de communicatie hebben we tot nu toe positieve reacties gehad."

Tijdens de persconferentie leek HP soms wat geïrriteerd over de reacties op de PSG-beslissing. Naast de conclusie dat de divisie zou hebben gefaald en wordt gedumpt, zette ook de vergelijking met de verkoop van IBM's PC-divisie aan het Chinese Lenovo uit 2004 kwaad bloed. “Die vergelijking is naïef. Niet goed geïnformeerd," verklaart Hogendoorn. De PSG-groep is internationaal goed voor zo'n 35 procent van de HP-omzet, terwijl dat bij IBM destijds slechts 5 procent zou zijn geweest, licht hij toe. Bovendien was de IBM-divisie destijds verliesgevend, in tegenstelling tot de huidige situatie bij HP.