1. WOW! van CompuServe

Wanneer: 1996-1997

Wat: CompuServe kwam met dienst WOW! als familievriendelijk en gebruiksvriendelijke variant van internet.

Ten tijde van de geboorte: "Het is tijd dan consumenten een online dienst krijgen die perfect op ze is afgestemd. CompuServe's WOW! biedt je alles wat je nodig hebt om thuis te surfen op het internet, e-mails te ontvangen en verzenden en om kinderen met plezier te laten leren. Allemaal tegen een vaste prijs."

Ten tijde van het overlijden: "Het is een bloedbad qua uitgaven. We kunnen niet opboksen in de Amerikaanse massaconsumentenmarkt, waar nieuwe partijen met diepe zakken grote bedragen besteden."

Reden van flop: Uit die woorden blijkt wel dat de wil van CompuServe om te vechten met partijen als AOL ontbrak. Bovendien was WOW! ontzettend buggy en had AOL een prominente aanwezigheid in de Amerikaanse markt.

Nasleep: AOL kocht CompuServe en verscheen onder die naam in onder meer Nederland (waar America Online nou eenmaal een beetje vreemd zou klinken). De naam WOW! verdween en de restanten van de Nederlandse tak van CompuServe zijn opgegaan in Telfort.

2. Power Mac G4 Cube van Apple

Wanneer: 2001-2001

Wat: Een superstijlvolle desktop-Mac in een kleine, fan-loze behuizing. Het was misschien wel een van de Steve Jobsterige Apple-producten ooit.

Ten tijde van de geboorte: "De G4 Cube is simpelweg de coolste computer ooit", zei Steve Jobs bij de onthulling op de MacWorld Expo.

Ten tijde van het overlijden: "Cube-eiganaren zijn dol op hun Cubes, maar de meeste klanten gingen voor onze krachtige Power Mac G4 minitowers", zei Phil Schiller in een persbericht.

Reden van flop: De minitower was simpelweg populairder en dat kon wel eens aan het stevige prijskaartje liggen van de Cube, namelijk 3800 gulden. Ook waren er negatieve berichten over designfouten, zoals het probleem dat als je een cd invoerde, je de aan/uit-knop aanraakte en het systeem zichzelf uitschakelde. Maar het was verrassend om te zien dat Apple het al na een jaar opgaf in plaats van een nieuwe versie te zien van een prachtig apparaat.

Nasleep: In 2005 kondigde Apple de Mac Mini aan, een veel goedkoper Cube-achtig apparaat dat uiteindelijk veel langer meeging.

3. Kerbango Internet Radio

Wanneer: 2000-2001 (nooit verschenen)

Wat: Dit was een radio van 200 euro die koppelde met webradio die technologie van RealNetworks gebruikte en die direct via de netwerkverbinding koppelde.

Ten tijde van de geboorte: "De Kerbango Internet radio - en de diensten die het biedt - is het beste voorbeeld in de sector van een simpel, persoonlijke internetapparaat", aldus 3Com dat het bedrijf zou overnemen.

Ten tijde van het overlijden: Niets dan stilte. 3Com kocht Kerbango voor 80 miljoen dollar en draaide het product vervolgens stilletjes de nek om zonder het ooit in de markt te zetten.

Reden van flop: Het is nooit bekend geworden waarom dit stukje vaporware nooit materialiseerde. Wellicht was het omdat je de breedbandverbinding (de meeste huishoudens hadden er maar één en wifi werd nog niet breed gebruikt) moest offeren en dat maakte het onpraktisch. Soortgelijke producten als de Roku Soundbridge haalden de markt wel, maar vonden nauwelijks een publiek.

Nasleep: De overblijfselen van 3Com werden in 2010 opgeslokt door HP. Als je destijds nog naar Kerbango.com surfte, kwam je uit op de homepage van de computerfabrikant.

4. eVilla van Sony

Wanneer: 2001

Wat: Het 499 dollar kostende entertainmentcenter en post-pc apparaat van Sony was gebaseerd op het veelbelovende maar weinig succesvolle platform BeOS. De eVilla bevatte een toetsenbord, muis, scherm, internetverbinding en vooraf geïnstalleerde programma's.

Ten tijde van de geboorte: "Sony's eVilla maakt een einde aan het gedoe van het verbinden naar het internet, zoals opstarten en inbellen om te zien of er e-mail is, of om de multimedia plug-ins allemaal te beheren", zei Sony-chef Mark Viken.

Ten tijde van het overlijden: "Het product voldeed niet aan onze verwachtingen", aldus Sony-woordvoerder John Dolak.

Reden van flop: Toen eVilla uitkwam, was BeOS bij fabrikanten uit de mode geraakt, mede vanwege exclusieve OEM-deals met Microsoft waarvoor Be Inc. nog naar de rechter is gestapt. Apparaten op het platform vonden nauwelijks een markt.

Nasleep: Sony pakte de flop uitzonderlijk goed aan: consumenten die eVilla hadden gekocht konde hun geld terugkrijgen.

5. Audrey van 3Com

Wanneer: 2000-2001

Wat: Een 400 euro kostende inbelmodem met stylusinvoer, specifiek gericht op vrouwelijke gebruikers.

Ten tijde van de geboorte: "We willen een plezierige internetervaring bieden in het zenuwcentrum van het huis. In de meeste huizen is dat de keuken", zei 3Com's Julie Shimer.

Ten tijde van het overlijden: "Hoewel we in de potentie van deze productcategorie geloven, is het duidelijk dat het langer gaat duren om dit te ontwikkelen dan oorspronkelijk gepland en zal het waarschijnlijk in de nabije toekomst verder verlies draaien", aldus 3Com's Bruce Claflin.

Reden van flop: Men zegt dat het tijdperk niet juist was, omdat internethardware (zoals ook de eVilla hierboven) het slecht deed zo vlak na het barsten van de internetzeepbel. Ook was het eigenlijk zijn tijd vooruit: Audrey deed wat een tablet tegenwoordig doet. Maar in 2000 zat nog niemand te wachten op een minimalistisch internetapparaat met beperktere functionaliteit, liever hadden mensen een pc.

Nasleep: Net als Sony zou er compensatieregeling zijn, maar in tegenstelling tot eVilla-kopers, kregen klanten van Audrey hun geld niet terug.

6. Foleo van Palm

Wanneer: 2007

Wat: Een soort kleine laptop die je verbond met een PalmOS-toestel, zodat gebruikers de e-mail-applicatie en andere programma's op een groter scherm en een toetsenbord konden gebruiken.

Ten tijde van de geboorte: "Ik denk dat dit het beste idee is dat ik ooit had", aldus Palm-opricher Jeff Hawkins.

Ten tijde van het overlijden: "Onze eigen evaluatie en feedback van de markt gaven aan dat we nog een aantal verbeteringen moeten maken om Foleo een product van wereldklasse te maken en we kunnen het ons niet veroorloven om die verbeteringen te maken op een platform dat niet centraal staat in onze focus", zei Palm-CEO Ed Colligan drie maanden later.

Reden van flop: Palm was bezig met een nieuw besturingssysteem met de naam WebOS en had daarmee aandacht voor andere dingen. Ook de vrijwel universele slechte reactie van recensenten zal niet hebben geholpen. Net als later BlackBerry Playbook even zou proberen, had je een smartphone nodig om er optimaal gebruik van te kunnen maken. Er waren wel wat interessante ideeën: het was een netbook voordat de netbook bestond. Jeff Hawkins is zo visionair dat zelfs zijn slechte ideeën niet saai zijn.

Nasleep: Palm-CEO Colligan kondigde in de blogpost waarin het verscheiden van de Folio werd besproken dat er een Folio II zou volgen gebaseerd op het nieuwe platform. Dat zou uiteindelijk WebOS, nu een open platform voor smart-tv's, blijken.

7. Google Wave

Wanneer: 2009-2010

Wat: Een hybride van e-mail, berichten, delen van documenten, bewerken van foto's en meer. Een alleskunner die niet meer leek op de delen waar de som uit bestond.

Ten tijde van de geboorte: "Zou een enkel communicatiemodel de meeste systemen die nu worden gebruikt op het web in één soepel systeem kunnen overkoepelen? En hoe simpel zouden we het kunnen maken?" vroeg Wave's mede-uitvinder Lars Rasmussen zich af.

Ten tijde van het overlijden: "Wave is niet zo breed geadopteerd door gebruikers als we graag hadden gezien. We zijn niet van plan om Wave als product door te ontwikkelen, maar we behouden de site tot het eind van het jaar en gebruiken de technologie in andere Google-projecten", stond te lezen in een blogpost.

Reden van flop: Wellicht was Google van slag door de consensus van gebruikers dat het verwarrend was. We zullen eigenlijk nooit weten of dit iets had kunnen worden, omdat twee en een halve maand aan publiciteit niet voldoende zijn om iets radicaal anders aan de man te brengen.

Nasleep: Het Apache-project nam Wave over, maar trok vorig jaar uiteindelijk ook de stekker uit Apache Wave.

8. WePad

Wanneer: 2010

Wat: Deze tablet van het Duitse Neofonie en hardwarepartner Medion zou een iPad-killer zijn. Hij heette zelfs eerst WePad, maar Neofonie veranderde de naam uit vrees voor een rechtszaak van Apple.

Ten tijde van de geboorte: "Wacht maar tot je hem kunt aanraken: de WePad brengt de wereld naar je vingertoppen toe", aldus Neofonie op de site.

Ten tijde van het overlijden: "De hoge complexiteit in de ontwikkeling en marketing van de software voor het hardwareplatform werd onderschat, wat leidde tot vertragingen in de oplevering. Neofonie trekt hier haar conclusies uit en zal zich vanaf heden richten op de kernactiviteit: klantspecifieke softwareontwikkeling", meldde het bedrijf in een persbericht.

Reden van flop: De presentatie van het apparaat was al een gênante vertoning, met een Windows-foutmelding op een tablet die MeeGo had moeten draaien. De reacties op de tablet van recensenten die hem uitprobeerden waren lauw tot negatief. Ook het schandaal met de WeTab-chef die positieve reviews gaf op Amazon hielp de zaak niet.

Nasleep: Het product bleef na het vertrek van Neofonie bij Medion nog een tijd bestaan, maar verliet in 2012 het nooit succesvolle MeeGo. Dat werd ingeruild voor het eveneens in deze productcategorie gedoemde Tizen.

9. Kin van Microsoft

Wanneer: 2010

Wat: Dit waren niet zulke slimme smartphones die Microsoft samen met hardwarepartner Sharp en provider Verizon ontwikkelde. Ze waren gericht op sociol media-gebruikende twintigers. Het apparaat had een uitschuifbaar toetsenbord en touschscreen, maar je kon er geen third party-apps op draaien.

Ten tijde van de geboorte: "We zagen een kans om een mobiele ervaring te ontwerpen speciaal voor deze mobiele generatie - een telefoon die het makkelijk maakt je leven van moment tot moment te delen", aldus Microsofts Robbie Bach.

Ten tijde van het overlijden: "We hebben besloten om ons exclusief op Windows Phone 7 te richten en zulle KIN dit najaar niet uitbrengen in Europa, zoals eerder gepland. We integreren het KIN-team met ons Windows Phone 7-team zodat waardevolle ideeën en technologieën van KIN in toekomstige Windows Phone-releases worden meegenomen." En dat was dat.

Reden van flop: Het is logisch dat Microsoft zich op zijn mobiele Windows-platform wilde richten, maar de spectaculair slechte verkoop zal niet geholpen hebben. Ook waren de telefoons verschrikkelijk: ze waren traag en slecht ontworpen, en werden gebundeld met een wurgcontract voor data van Verizon, terwijl het niet eens volwaardige smartphones waren.

Nasleep: Het enige goede aan kin was software Studio, waarmee gegevens werden gesynchroniseerd naar het web, maar deze software zagen we niet op dezelfde manier terug in Windows Phone. Microsoft is overigens inmiddels helemaal gestopt met zijn aparte mobiele besturingssysteem, dus eventuele erfenissen van Kin zijn zeker verdwenen.

10. FlipLive van Cisco (2011)

Wanneer: 2011 (nooit verschenen)

Wat: De nieuwe generatie van Cisco's videocamera Flip had een grote nieuwe feature: ingebouwde wifi waardoor je ze draadloos kon synchroniseren of rechtstreeks via kon streamen op het internet.

Ten tijde van de geboorte: Cisco sprak nooit openlijk over het apparaat, maar aan de telefoon vertelde een perswoordvoerder dat het een "innovatieve nieuwe productfamilie is, heel anders dan elke andere Flip die je ooit zag".

Ten tijde van het overlijden: "We maken belangrijke gerichte zetten om bedrijfsvoering in lijn te brengen met onze netwerkgecentreerde platformstrategie. Onze consumentengerichte business zal zich richten op het helpen van zakelijke klanten en serviceproviders om hun consumentenaanbod uit te breiden en optimaliseren en ervoor te zorgen dat het netwerk dit aanbod kan ondersteunen", aldus Cisco-CEO John Chambers.

Reden van flop: Flip was erg populair en schijnbaar winstgevend. Daarom is er vaak gespeculeerd dat Cisco's doel hiermee meer was om aandeelhouders te laten zien dat Cisco bereid was om bloed te laten vloeien. Het is jammer dat Cisco de Flip-boedel niet simpelweg verkocht in plaats van de afdeling te sluiten, het merk te verlaten en 550 banen te schrappen.

De nasleep: Inwoners van San Francisco werden nog maandenlang herinnerd aan de Flip, omdat het einde zo abrupt was dat de reclame-uitingen nog lang doorging. En wat is er ooit gebeurd met de reeds geproduceerde FlipLives die daags na het schrappen ervan in de verkoop gezet zouden worden? Misschien liggen ze ergens op een vuilnisbelt naast Atari-cartridges van ET.

11. TouchPad van HP

Wanneer: 2011

Wat: HP's eerste tablet met webOS, een van de opvallende gevolgen van de overname van Palm voor een slordige miljard euro een jaar eerder. Het had het vlaggenschip moeten worden van een hele serie HP-apparaten.

Ten tijde van de geboorte: WebOS maakt de HP TouchPad een aantrekkelijk alternatief voor concurrerende producten. De ongekende features en flexibiliteit zullen HP-producten onderscheiden van de markten voor consumenten en zakelijke gebruikers. Dit is slechts het begin van wat de schaal van HP kan doen met webOS", zei HP-chef Jon Rubinstein.

Ten tijde van het overlijden: "Het tablet-effect bestaat echt en de verkoop van de TouchPad voldoet niet aan onze verwachtingen", zo stelde HP-CEO Leo Apotheker.

Reden van flop: HP had niet de moed om toe te treden tot een markt vol moeilijke uitdagingen. Sterker nog, door tegelijk aan te kondigen de pc-tak te schrappen, werd het duidelijk dat HP zich niet meer met de consumentenmarkt wilde bezighouden, los van printers en inkt.

De nasleep: De TouchPad werd nog een bescheiden succes toen HP de talet na de beëindiging tegen dumpprijzen verkocht. WebOS werd eerst geopensourcet en daarna werden delen verkocht aan LG, die het deels open platform hield en gebruikte als platform voor smart-tv's. Qualcomm kocht uiteindelijk de restanten waar het eigenlijk om te doen was: de patenten.