Gebruikers zijn inmiddels wel gewend dat bedrijven hun voorwaarden (stilletjes) aanpassen. In sommige gevallen wordt er nog wel gemeld dat er iets is gewijzigd en gebruikers hoeven meestal alleen maar op de acceptatie-knop te drukken om verder te gaan. Verschillende bedrijven lijken daarbij de grens op te willen zoeken en steeds meer data te willen verzamelen die eventueel gedeeld kan worden met derden. Veel gebruikers zijn daar niet van gediend en klagen steen en been. In sommige gevallen worden diensten zelfs de rug toegekeerd.

Allemaal leuk en aardig, een nieuwe (alternatieve) dienst is al snel gevonden, maar wat nou als het gaat om hardware. De laatste tijd zijn er enkele fabrikanten die hetzelfde proberen, maar dan met hun slimme hardware. Gebruikers moeten deze nieuwe voorwaarden accepteren, anders hebben kan het zomaar zo zijn dat de hardware functionaliteit verliest of helemaal niet meer werkt. Op zoek gaan naar alternatieven is een dure grap. Wij hebben namelijk nog geen gevallen gehoord waarbij gebruikers hun hardware kunnen inleveren en hun geld terugkrijgen als zij de nieuwe voorwaarden niet accepteren.

Wij bekijken enkele gevallen waarbij de fabrikant de privacyvoorwaarden in zoverre wijzigt dat het meer privacygevoelige data verzamelt en deze in sommige gevallen zelfs deelt met derden.

Sonos

Sonos is het recentste voorbeeld waarin gebruikers een nieuwe, agressievere privacy policy krijgen voorgeschoteld die ze moeten accepteren. Het bedrijf wil namelijk "functionele data" gaan verzamelen. Dat gaat onder andere om e-mail adressen, IP-adressen, account en login-informatie, apparaatgegevens, informatie over Wifi-antennes, kamernamen, foutdata en andere hardware informatie. Deze data zou gedeeld kunnen worden met partners van de fabrikant.

Sonos heeft aangegeven dat gebruikers de nieuwe pivacyvoorwaarden moeten accepteren of moeten accepteren dat hun product niet (goed) meer werkt, liet een woordvoerder weten aan ZDnet.

Na een storm van klachten heeft het bedrijf een kleine wijziging doorgevoerd. Gebruikers kunnen wel opt-out'en en daarmee verschillende persoonlijke datatypen als prestaties en activiteitsinformatie niet langer delen, maar het is nog steeds niet mogelijk de rest van de dataverzameling uit te schakelen. Sonos zegt deze data nodig te hebben om de standaardfuncties uit te kunnen voeren.

Uiteraard nemen veel gebruikers en privacyvoorvechters hier geen genoegen mee. "We zullen dit steeds vaker zien en steeds meer hardware-producten zullen leunen op altijd evoluerende privacy policies en gebruikersvoorwaarden. Dat is niet eerlijk tenzij bedrijven gebruikers eerlijke keuzes geven die tenminste standaardfunctionaliteit garandeert als gebruikers de nieuwe voorwaarden niet accepteren," aldus Joe Jerome, policy analist bij CD&T.

Plex hardware

Mediasoftware-bouwer Plex kreeg vorige week ook de wind van voren toen het naar buiten bracht enkele wijzigingen te hebben aangebracht aan hun privacyvoorwaarden. In deze nieuwe voorwaarden werd onder andere gemeld dat het bedrijf kon kijken welke films en series je keek, wat voor interactie je had met afbeeldingen, video's en advertenties informatie over de hardware waarop Plex wordt gebruikt, locatie, IP-adres verzamelt. Bovendien probeert het je postcode te achterhalen.

Het allerergste vonden gebruikers nog dat gebruikers niet langer de mogelijkheid kregen deze verzameling uit te schakelen. "Wij geven niet langer de optie opt-out toe te passen op het verzamelen van deze gegevens," zo valt te lezen in een e-mail die gebruikers kregen.

Dit zorgde voor een storm aan verontwaardiging. Zeker omdat een deel van gebruikers hardware had aangeschaft met voorgeïnstalleerde Plex. Wisselen naar een ander softwarepakket is niet in alle gevallen mogelijk waardoor gebruikers, die deze voorwaarden niet willen accepteren, met nutteloze mediaspelers zitten.

Keith Valory, CEO van Plex zegt erg geschrokken te zijn van alle commotie en zegt de voorwaarden te veranderen. "Wij hebben ABSOLUUT niet te weten wat voor media er in je bibliotheek zit, wij zullen dit daarom zo snel mogelijk wijzigen in onze privacyvoorwaarden." Ook de mogelijkheid om Opt-out toe te passen komt deels terug. Daarnaast wil het bedrijf volledig transparant zijn over wat het precies verzamelt, schrijft Valory in een verklaring op de Plex website.

Roomba/iRobot

Dit geval is een beetje een grijs gebied. Colin Angle, CEO van iRobot vertelde vorige maand in een interview met Reuters dat het bedrijf groots in wilde zetten op smart homes. "Er is een volledig ecosysteem van dingen en diensten die een smart home je kunnen geven als je een gedetailleerde kaart hebt van het huis dat de gebruiker met je heeft gedeeld," In eerste instantie werd er in het artikel van Reuters verteld dat het bedrijf de verzamelde data over de layout van huizen, waar de stofzuigers hun werk doen willen verkopen aan bedrijven als Apple of Google.

De nieuwere modellen (Roomba 980 en nieuwer) hebben onder andere een (low res) camera aan boord om de layout van het huis, waar zij hun werk doen, sneller en makkelijker inzichtelijk te maken. Deze stofzuigers kunnen verbonden worden met het Wifi-netwerk en apps om onder andere op afstand de opdracht te geven te beginnen met schoonmaken.

Hoewel Angle zegt dat deze data niet wordt verkocht zonder toestemming van gebruikers, bleek in de privacyvoorwaarden te staan dat het bedrijf verzamelde data wel mag delen met of verkopen aan andere partijen. Een groot gedeelte van de Roomba-gebruikers heeft deze voorwaarden waarschijnlijk niet gelezen en blindelings geaccepteerd. Er is gelukkig nog wel een opt-out-mogelijkheid. Dit kan gedaan worden via de iRobot Home-app.

Inmiddels is het Reuters artikel aangepast en enigszins genuanceerd. Er wordt niet langer meer gesproken over het verkopen van kaarten maar over het gratis delen van kaarten met toestemming van de consument.

"iRobot verkoopt geen gegevens door, omdat onze klanten altijd op de eerste plaats staan. Wij zullen hun vertrouwen nooit beschamen door klantgerelateerde gegevens door te verkopen of te misbruiken. Dat geldt ook voor de data die onze connected-producten verzamelen. Op dit moment zorgen de data die de Roomba verzamelt ervoor dat hij huizen effectief kan schoonmaken. Daarnaast beschikken klanten hiermee over informatie over de schoonmaakprestaties. iRobot is ervan overtuigd dat deze informatie in de toekomst nog waardevoller kan zijn voor klanten, doordat smart homes en de bijbehorende devices met deze informatie beter kunnen werken. Dit gebeurt echter altijd met expliciete goedkeuring van de klant," Verklaart Colin Angle, CEO, oprichter en voorzitter van iRobot tegenover Webwereld.