Google Stadia komt op 19 november op de markt en de volgende games kunnen vanaf dag 1 gespeeld worden: Assassin’s Creed Odyssey, Destiny 2: The Collection, Gylt, Just Dance 2020, Kine, Mortal Kombat 11, Red Dead Redemption 2, Rise of the Tomb Raider, Samurai Shodown, Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition, Thumper, en Tomb Raider: Definitive Edition. Vrij kort daarna wordt de bibliotheek uitgebreid met Attack on Titan 2: Final Battle, Borderlands 3, Darksiders Genesis, Dragonball Xenoverse 2, Farming Simulator 19, Final Fantasy 15, Football Manager 2020, Ghost Recon Breakpoint, Grid, Metro Exodus, NBA 2K20, Rage 2, Trials Rising, en Wolfenstein Youngblood. Volgend jaar komen daar tot nu toe de volgende games bij: Cyberpunk 2077, Destroy All Humans, DOOM: Eternal, Get Packed, Orcs Must Die 3, Power Rangers: Battle for the Grid, Superhot, Superhot: Mind Control Delete, The Crew 2, The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited enWatch Dogs Legion.

Overigens zullen niet alle features, die Google had aangekondigd, sinds dag 1 beschikbaar zijn. Het bedrijf bevestigde in een Reddit AMA dat ondersteuning voor de Chromecast Ultra nog niet beschikbaar zal zijn evenals het achievements-systeem, family sharing en de multiplayer modus genaamd Stream Connect.

Los van de missende features klinkt Stadia als een prachtige dienst die veel gamers blij moet maken, maar mensen kunnen zich ook voorstellen dat retailers misschien minder blij zijn met Google’s game streamingdienst en ook concurrerende consolemakers zullen zich wellicht wat meer zorgen maken.

Toch hoor je niet zoveel uit die hoek. De angstige geluiden komen eerder uit de gamedeveloper-hoek.  Verschillende ontwikkelaars hebben aangegeven bang te zijn voor Google Stadia, maar dan vooral de kans dat Google de dienst snel weer de nek omdraait.

"De grootste klacht die de meeste ontwikkelaars met Stadia hebben is de vrees dat Google het gewoon gaat annuleren," zegt Gwen Frey, ontwikkelaar van Stadia-game, Kine, aan GamesIndustry.biz "Niemand zegt ooit: 'O, het gaat niet werken,' of 'Streaming is niet de toekomst'. Iedereen accepteert dat streaming onvermijdelijk is. De grootste zorg met Stadia is dat het misschien niet (meer) bestaat". Frey zelf vindt dat overigens onzin. Het klopt dat Google door de jaren heen veel diensten de nek om heeft gedraaid , maar er zijn net zoveel diensten van het bedrijf die nog steeds worden ondersteund en worden gebruikt.

“Als je werkt in de tech-industrie, dan moet je bereid zijn risico’s te nemen en dingen te proberen die kunnen mislukken. Ja, Google heeft veel projecten geannuleerd, maar ik heb nu ook een Pixel in m’n zak en ik gebruik Google Maps om de weg te vinden. Ik ben hier alleen maar gekomen omdat mijn Google Agenda me vertelde dat ik hier moest zijn door mij op de hoogte te brengen via Gmail. Het is niet zo dat Google alles dat ze maken annuleert". De angst van ontwikkelaars is daarom, volgens Frey, onterecht.

Google heeft zelf ook al meerdere keren aangegeven dat de betrokkenheid bij Stadia vergelijkbaar is met diensten zoals Gmail, Docs, Muziek, Film en Photos. "Niets in het leven is zeker, maar we zijn vastbesloten om van Stadia een succes te maken. Natuurlijk, het is OK om aan mijn woorden te twijfelen. Er is niets wat ik nu kan zeggen om je mij te laten geloven als je dat toch al niet doet, maar wat we wel kunnen doen is de dienst te lanceren en er nog jaren in blijven investeren," zegt Audray Doronichev in een interview met Ars Technica.

Goede strategie

Frey laat weten in elk geval zeer enthousiast te zijn over Stadia en dat de manier waarop de console is uitgerold, een goede strategie is. Google focust zich op dit moment op landen waar er veel spelcomputers zijn en de internetverbinding erg goed is. Hierdoor komt Stadia misschien niet direct tot z’n recht, maar uiteindelijk kan de kracht van de cloud voor Stadia zorgen voor unieke ervaringen. “Ik denk dat Google niet eens een super sterkte lancering van Stadia zou willen, ik denk dat Google langzaam wil schalen en kijken hoe het uitpakt.”

"Ik weet niet zeker welke gevolgen dit heeft in een plaats als Afrika, waar alles mobiel is. “Als 6G gemeengoed wordt, zal Stadia daar dan ook groot worden? Wat betekent dit voor plaatsen waar iedereen naar internetcafés gaat, zoals in Brazilië? Wie weet."

Stadia wordt als eerste uitgerold in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Nederland, België, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland.