De Amerikaanse telecomtoezichthouder schiet met scherp. In een poging om een einde te maken aan zogeheten robocalls, illegaal geautomatiseerde telefoontjes, deelt de FCC een boete van 2,9 miljoen dollar uit aan Dialing Services voor het plegen van 184 telefoontjes. Dit callcenter heeft volgens de FCC eerder ruim 4,7 miljoen robocalls afgevuurd op nietsvermoedende stemmers tijdens de presidentiele verkiezingen van 2012.

Aanpakken is echter lastig. Dat komt omdat geautomatiseerde belletjes van politieke partijen, goede doelen en zorgdienstverleners wel legaal zijn. Voor hen geldt het Bel-me-niet-register dus niet. Toch kreeg Dialing Services ruim een jaar geleden een waarschuwing: robocalls zonder toestemming zou ze 16.000 dollar per telefoontje kosten.

Prijzengeld uitgeloofd

Saillant detail: vorig jaar loofde de Amerikaanse marktwaakhond FTC een beloning van 50.000 dollar uit voor het ultieme idee om robocalls te bestrijden. De FTC kreeg in 2013 maandelijks 200.000 klachten over de gautomatiseerde telefoontjes.

Dat prijzengeld ging vorige maand al naar Serdar Danis en Aaron Foss, die beiden met een blacklist-technologie op de proppen kwamen. Door een binnenkomend telefoontje op CAPTCHA-achtige wijze te filteren kan de robocall in de kiem worden gesmoord.