Een technologiecongres is vooral veel droge informatie met taaie presentaties. Nou, nee. Ook gespecialiseerde conferenties als Black Hat, RSAc en DefCon of op beurzen als E3, CES en MWC is het een kermis van leveranciers om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Ja, de boothbabe is verdwenen, maar dat betekent niet dat er geen luide en opvallende middelen meer zijn om kijkers te werven.

1. Beroemdheden

Het eerste optreden op het congres was niet voor Bruce Schneier of Whitfield Diffie, maar voor Jane Lynch. Zij is voor IT'ers natuurlijk welbekend van de serie Glee, over een groepje hackers dat al zingend en dansend zerodays opspoort. Volgens mij speelt ze een programmeur die duizenden lijnen code naspeurt terwijl ze "cyber, cyber, cyber" zingt. Aan het eind van RSA spreekt ook nog Alec Baldwin. Ik verwacht een citaat als "ABC! A-Always, B-Be, C-Cybering!"

Always. Be. Cybering.

2. Merchandise

De boothbabe (of de hokjeshunk, als zoiets bestaat) is niet meer bij de meeste tech-conferenties, maar er zijn andere manieren om op te vallen. Als je je kledingcollectie wilt uitbreiden, zit je bij RSAc goed: praktisch elke leverancier geeft t-shirts weg. Ik heb zelfs letterlijk dit gehoord: "Neem een gratis t-shirt mee. We kunnen al je vragen beantwoorden, maar asjeblieft, pak eerst een gratis t-shirt." Ook gespot: een popcornmachine, suikerspinnen, bombastische muziek, speelkaarten, petjes, chocolademunten en cocktails.

3. Win, win, win

Nog een manier om enthousiasme te kweken: spelletjes. Bij een stand konden mensen een kluis kraken met een enorme novelty-sleutel en een codepaneel. Verder verschillende Rad van Fortuin-versies. "Je wilt hem een zwengel geven, hè? Geef maar toe, ik zag je kijken", roept een kermisbaas standeigenaar. Verizon had gespiekt bij Prijzenslag en had een versie van Plinko (met een schijf die door een veld van spijlen rolt.) Deze redacteur won zo een zakje jellybeans. Score! De man na me won een t-shirt.Tot nu toe de prijs die het meest opvalt tussen alle tech-gerelateerde merchandise: een vouwfiets.

4. Listicles

Wij vervelende webredacteuren doen ook ons best alles zo hapklaar mogelijk te presenteren (neem dit stukje) en ook congres-schnabbelaars hebben de lol van de listicle ontdekt. Diverse sprekers framen hun praatje in BuzzFeed-waardige lijstjes om op die manier kijkers te trekken in een zee van soortgelijke presentaties over SIEM, SecDevOps, SOC, SANS, SIM en andere S-woorden die je om de oren vliegen. En het werkt, want ze ziten voller dan de presentaties met ladingdekkende, maar oersaaie titels.

5. Sun Tzu

Staat Sun Tzu al op je SecConf-bingokaart? Bijna elke specialist haalt 'De kunst van het oorlogvoeren' net zo vaak aan als managers in de jaren 80. Logisch, de ultieme filosofische gids voor aanvallers en/of verdedigers staat vol met clichématige dooddoeners die ontzettend voor de hand liggen, maar het blijkbaar nodig hebben om uitgesproken te worden. Na slechts vier sessies stond de score op vijf Sun Tzu-citaten. Ik ben aan het turven geslagen. We zitten op elf (woensdagavond in San Francisco, donderdagochtend in Nederland) en we hebben nog een dag voor de boeg (exclusief de laatste sessies vrijdag).

6. Inhoud

Eerlijk is eerlijk, je pikt hier ook heus wel wat op. Zo'n congres met achtergrondsessies kost een bezoeker een aardige duit (zo'n 1500 dollar) en voor dat geld krijg je dus ook wel een stukje entertainment naast vijf dagen Death by Powerpoint. We hebben aardige praktijkverhalen en andere anekdotes opgepikt hier op de RSAc. Wil je meer weten over wat wij leerden? Op Computerworld vind je deze week, naast onze achtergrondserie over Safe Harbor, artikelen over verschillende security-onderwerpen. (Al dan niet in listicle-formaat.) Meer volgt...