Het duurde zo’n drie jaar, maar nu kan echt iedereen OV-chipkaarten hacken. Een simpel Windows-programmaatje voor het opladen van saldo, het maken van kopieën van een kaart en het terugschrijven naar de kaart is voldoende. De software bestond al even en is nu publiek.

De kaart is zo lek dat de problemen niet meer zijn op te lossen en fraude is soms niet en soms erg moeilijk te detecteren. Wie nadenkt kan vrij reizen. Het mag niet, het is fraude of valsmunterij zegt gegevensverwerker Trans Link Systems (TLS) en daders zullen keihard vervolgd worden, dreigt het bedrijf. TLS is druk met beveiliging, want ook hun website is al dagen lek en ook dat moet gedicht worden. Omdat doorgaan onbestaanbaar is draagt Webwereld constructief bij aan de oplossing: vijf alternatieven.

Een nieuwe chip

Dat is het meest logische scenario, want er is al een opvolger gekozen: de SmartMX-chip van NXP. Dat bedrijf maakte de gekraakt Mifare Classic en een ezel stoot zich in het algemeen … Deze chip is nu veilig, stelt het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Omdat TLS de eerste fase al heeft uitgevoerd, kan nu snel worden begonnen met de distributie van de nieuwe kaarten.

Snel is dan niet internet snel, maar eind 2011, begin 2012. Oude kaarten blijven geldig en dus is 'al' in 2017 de laatste Mifare Classic Card uitgefaseerd. Dat is bloedsnel, want het lek werd pas in 2007 ontdekt door Duitse onderzoekers. De Russen en Chinezen waren overigens zeker drie jaar eerder. Klein detail: de software voor misbruik circuleert al enige tijd en geen webshop heeft nog kaartlezers op voorraad. Zes jaar is wat lang. Zes weken is meer realistisch.

Reizen op mobiele telefoon

Als het op technologie aan komt dan kunnen we op sommige gebieden veel leren van onze zuiderburen. In België wordt niet geluld over open standaarden en open source, maar gewoon gedaan. Ook met digitale reiskaartjes hebben ze ervaring. De Vlaamse busmaatschappij “De Lijn” laat namelijk mensen met een GSM betalen. De elektronische tickets zijn 1 of 2 uur geldig.

Het bedrijf zeurt niet of je een kilometertje meer of minder reist en hoeft ook niet te weten waar je precies bent geweest. Belangrijker nog: het bouwen van het buskaartje is geen miljarden verslindend project, maar zo’n zes miljoen euro. Dat systeem is inmiddels nog niet gekraakt. Dus kijken ze wel uit om op routes naar Nederland de OV-chipkaart in te voeren en bedanken voor de eer.

Reizen op papier

Er komt een beproefd systeem van kaartjes op papier. Daarop staat op van waar naar waar gereisd mag worden of er wordt een aantal zones gereisd. Natuurlijk wordt ook de datum bij gehouden. Het systeem is al voorbereid onder de naam OV-Stripkaart. Belangrijk is dat het systeem beproefd is en al tientallen jaren, nee meer dan honderd jaar, best goed werkt.

Er kleeft wel een nadeel aan. Je kunt frauderen, maar dat is doorgaans met het menselijk oog te detecteren. Daarnaast is misschien het grootste nadeel wel dat het niet wereldschokkend is en je dus niet op conferenties kunt vertellen hoe ‘fantastisch het systeem is opgezet’. Ook is er het risico dat door de ordinaire papieren kaart je niet meer dan de Balkenende-norm meer verdient. ‘Exceptionele capaciteiten’ zijn immers niet meer nodig?

Stempeltje op hand

Iedere conducteur en buschauffeur krijgt een stempel en laat klanten een vast bedrag betalen. Daarna krijgt de reiziger een stempel op de hand. Iedere dag een andere kleur. Wie stinkt mag niet mee, want die heeft de stempel van de week ervoor. Abonnementshouders krijgen een polsbandje net als bij hackerconferentie. Dan hebben we zeker een systeem dat door hackers goed is uitgetest. Simpel, goedkoop en brengt het discogevoel in bus, tram, trein en metro terug.

Gratis openbaar vervoer

Het openbaar vervoer wordt gratis. Dat kan op twee manieren: we schaffen alle vervoersbewijzen af of maken frauderen met de OV-chipkaart legaal. Daarmee moedigen we mensen aan computers te gebruiken en kunnen we fors geld besparen op campagnes tegen digibetisme. Als iets gratis is dan wil de Nederlander wel leren. Ondertussen steunen we de computerindustrie en de producenten van cardreaders. Bijkomend voordeel: dit creëert duizenden banen in fabrieken in China.

De vraag om lezers en kaarten zien we nu al. Want niet alleen de kaartlezers zijn de webshops uitgevlogen maar ook slinkt de voorraad OV-chipkaarten. Nederland is om! Tot de opvolger er is, is de kaart de bom. Zoals een conducteur al riep bij een station: "Indien u reist met een gehackte OV-chipkaart vergeet dan niet thuis uit te checken."

Frauderen mag niet en dat doet uw verslaggever ook niet, maar een conducteur ziet de realiteit toen hij stelde: "Meneer De Winter ik denk dat u nog de enige betalende reiziger in deze trein bent!" Hij heeft gelijk. Het is tijd voor iets nieuws. De OV-chipkaart is dood!