De getroffen bedrijven proberen twee dagen na het instorten van de twee torens van het World Trade Center voorzichtig weer de draad op te pakken. Veel van hen maken gebruik van bedrijven die gespecialiseerd zijn in het herstel na een ramp, zoals SunGard Recovery Services en Comdisco. Zowel SunGard als Comdisco heeft verspreid over Amerika faciliteiten met werkplekken, computers en telefoonlijnen waar door een ramp getroffen bedrijven tijdelijk gebruik van kunnen maken. Bij SunGard hebben 14 klanten, waarvan zeven in het WTC gevestigd waren, de ramptoestand uitgeroepen. Comdisco is door 35 klanten ingeschakeld, waarvan er eveneens zeven in het WTC huisden. Uit voorzorgsmaatregelen zijn ook bedrijfspanden in steden als Atlanta, Los Angeles en Chicago ontruimd. Ook hierdoor geraakte bedrijven doen nu een beroep op SunGard en Comdisco. Het belang van back-ups van belangrijke bedrijfsdata is door de aanslagen nog eens onderstreept. Veel bedrijven maken binnen hun vestiging back-ups, maar bij een situatie als deze zijn die waardeloos. Het blijkt van belang de data ook nog eens op een andere locatie op te slaan. De financiële instelling Morgan Stanley, een van de grootste huurders van de kantoren in de torens van het WTC, had zo?n backup ?op afstand? gemaakt. Het bedrijf heeft een zogeheten ?hot site? in de aangrenzende staat New Jersey. Via snelle verbindingen werden alle data die binnen WTC werden verstuurd vrijwel tegelijk ook naar die locatie verzonden. Technisch gezien kon Morgan Stanley daardoor woensdag blijven functioneren. Maar de menselijke aspecten zijn uiteraard het grootste probleem bij een poging verder te gaan met de dagelijkse gang van zaken.