De voornaamste klacht is dat in sommige gevallen er rekenfouten in de rapportage blijken te zitten. "Dat is heel vervelend en dan werken we dat maar weg met Tipp-Ex", verzucht een accountant die spreekt op voorwaarde van anonimiteit. "Dat staat heel onprofessioneel naar de klanten toe."

Ook een ander bureau heeft vergelijkbare klachten en stoort zich aan de onduidelijkheid van de rapportages. "In sommige gevallen roepen de rapportages meer vragen op dan dat ze beantwoorden", zegt een medewerker daar. Hij benadrukt dat voor particulieren vaak tussen de 100 en 200 euro voor een aangifte wordt berekend. "Lange discussies over een onduidelijk rapport helpen ons dan niet."

Elektronische aangifte

Ook was er een probleem in de module die automatisch aangifte doet bij de Belastingdienst. Hierdoor bleven aangiftes liggen.

Inmiddels heeft Unit 4 Agresso na klachten een patch beschikbaar gesteld. "De systeembeheerder kan dan zelf bepalen of hij die wil activeren", zegt Michel Middelkoop, product manager van Unit 4 Agresso.

Hij wijst erop dat de accountants nooit in problemen zijn geweest. "De Belastingdienst heeft iedereen uitstel verleend tot 1 mei. Alle aangiftes die ze maar kunnen doen, kunnen ze digitaal versturen."

Onvrede blijft

Beide kantoren zeggen de patch inderdaad te hebben ontvangen, maar wijzen erop dat het bedrijf wel erg vaak met patches komt en de problemen bijna jaarlijks aan de orde zijn. "Dat geeft veel overlast, want je hebt als accountant een vertrouwenspositie en dus moet je nu alle rapporten extra controleren. Je kunt dus niet op de computer vertrouwen."

Het bureau blijft veel vragen krijgen en maakt soms het verslag in Word: "Ik blijf zitten met een fiscaal rapport waar je eigenlijk niets mee kunt. Wat dat betreft ben je aan ze overgeleverd. Eigenlijk wil je een editor in de software hebben om het verslag te kunnen verbeteren als dat moet."