De groeiende populariteit van adblockers zorgt ervoor dat leveranciers van advertenties het anders aanpakken. Sommige sites vragen gebruikers vriendelijk of ze de adblocker even uit willen zetten, andern bieden een 'light-versie' van de advertentiedienst (geen kermis en take-overs meer) en weer andere proberen actief adblockers te weren. Zo is er dit systeem van AdSupply om adblockers dwars te zitten.

Obfuscatie en proxy's

De techniek is betrekkelijk simpel: Adblockers zien dat een website content van een advertentiedomein probeert te trekken en zorgen ervoor dat die inhoud niet wordt weergegeven. De software van AdSupply detecteert dat dit gebeurt, obfusceert de code die de ad aanspreekt (in het voorbeeld van het patent JS-code, maar dat hoeft niet) om advertenties anders aan te roepen. Deze code roept advertentieproxy's met dynamische DNS aan om regelmatig weer van IP-adres te verwisselen. Blacklists krijgen zo geen vat op advertentieservers.

Malwaremakers gebruiken dezelfde trucs al heel lang om ervoor te zorgen dat het blokkeren van domeinen waar malafide software mee communiceert dweilen met de kraan open is. Verder zorgt dit bypass-systeem er volgens de patentomschrijving voor dat er headers met diverse parameters worden opgeslagen, inclusief het IP-adres van de gebruiker, om elk gebruikersapparaat te kunnen tracken.