Das Leben der Anderen: Bespioneert Adidas miljoenen Duitse voetbalfans via hun shirt?, vraagt Deutsche Welle zich af. Nee, dat doen we niet en dat kan niet, sust de sportgigant, maar privacywaakhonden slaan reeds aan.

Viersterrenshirt

Feit is dat Adidas de nieuwe shirts, met de vierde ster van het gewonnen WK in Brazilië, voorziet van RFID-tags in een label, zonder dat dit gemeld wordt aan consumenten. Het is een test, en de tags zijn slechts voorzien van een 'virtueel nummer' dat niet herleidbaar is tot enige specifieke kenmerken, laat staan klantgegevens, bezweert de fabrikant.

Maar de privacytoezichthouder is sceptisch, en stelt dat tracking en profilering middels RFID-tags op de loer ligt. Een duidelijke waarschuwing is het minste wat Adidas moet doen.

Steeds vaker verwerken fabrikanten RFID-tags in kleding, zoals bijvoorbeeld ook Decathlon. Ook die labels moet de koper er naderhand zelf af knippen, anders dan traditionele anti-diefstalclip, die bij de kassa wordt verwijderd (als het goed is).

Duidelijk logo

De EU introduceerde onlangs een uniform RFID-logo, maar dat wordt niet verplicht.