Het bedrijf zal daar ergens in de komende zes maanden mee gaan starten, zo heeft Adrian Ludwig van Adobe gezegd. De bedoeling is dat het uitbrengen van patches zo meer gestructureerd wordt. Nu brengt Adobe de patches nog ad hoc uit. "Onze klanten willen niet graag verrast worden en vragen om een meer voorspelbaar schema", aldus Ludwig.

Microsoft stapte in oktober 2003 over op het maandelijks uitbrengen van patches. Dit gebeurt op de tweede dinsdag in de maand. Of Adobe zich ook vast prikt op een vaste dag in de maand, moet nog worden bepaald. Ook weet Adobe nog niet of het enkele dagen voor het uitbrengen van de patches, de updates al gaat aankondigen zoals Microsoft nu doet.

Het maandelijks patchen geldt in principe voor alle producten van Adobe. Ook voor producten van Macromedia, dat onlangs werd overgenomen door Adobe, zullen - indien nodig - maandelijks updates uitkomen.

Volgens Gartner-analist John Pescatore bestaat er een kans dat het maandelijks patchen een industriestandaard wordt. "We zien steeds meer softwarefabrikanten overstappen op een meer voorspelbaar patch-schema."

Het uitbrengen van patches volgens een bepaald rooster, maakt het voor systeembeheerders makkelijker om de updates te beheren.