Twee Amerikaanse spelers hebben onderzoek gedaan naar de manier waarop advertenties geplaatst worden in SWAT 4, een schietspel van Vivendi Universal. Daar is onlangs een patch voor verschenen die het spel naar versie 1.1 opwaardeert. De nep-advertenties zijn in sommige levels vervangen door echte advertenties. Opeens worden bestaande producten als Coca-Cola en bepaalde tv-shows aangekondigd op de posters die in de levels hangen.

Daar staat ook iets over vermeld in de release notes, herinnerden Andrew Smith en Peter Wood zich. "Added Massive Streaming Ad Support" stond daarin. Dus gingen ze op onderzoek. Ze speelden het spel terwijl een packet dumper de pakketjes kopieerde die door het spel heen en weer gezonden werden via internet.

Inbreuk

Ten eerste zijn de advertenties dynamisch, wat wil zeggen dat ze wisselen per speelsessie. Dat is nog slechts het onschuldige deel. Interessanter is dat per advertentie wordt bijgehouden hoe lang een speler hem in beeld heeft, van welke afstand en onder welke hoek. Die informatie wordt per level en per advertentie aan de host van de advertenties doorgegeven. Dat opent dus de mogelijkheid om de getoonde advertenties helemaal af te stellen op het kijkgedrag van de speler en geeft de verkoper bovendien de mogelijkheid om de prijzen van de advertenties te laten verschillen. Voor drukbezochte plekken en populaire maps kan meer gevraagd worden.

Ten eerste vragen Smith en Wood zich af of dit geen inbreuk is op de privacy van gamers en ten tweede vragen ze zich af of het wel terecht is dat er dit soort advertenties geplaatst worden in een spel waar je al de volle prijs voor betaald hebt.