Als Chinezen met kwaad in de zin een nepwebsite aanmaken, heeft deze meestal iets met Apple te maken. Het Amerikaanse merk is het meest geliefd onder phishingboeren om gebruikers te verleiden, zo blijkt uit het onderzoek dat in de eerste helft van dit jaar is verricht. PayPal volgt op de tweede plek

In 51 procent van de gevallen wordt bij het aanmaken van een phishingsite gekozen voor een .com domeinnaam. Pas op verre afstand volgen domeinen als .net (5,7 procent) en .org (5,1 procent).

In Nederland telden de onderzoekers dit jaar tot nog toe 590 unieke domeinen in gebruik voor phishing. Lang waren deze niet online: gemiddeld maar 33 minuten; ongeveer gelijk aan het wereldwijde gemiddelde, dat overigens de laatste jaren flink daalt.

Braafste jongetje van de klas

Nederland kent een vrij lage score qua ratio nepdomeinen/bonafide domeinen: slechts 1 op de 10.000 domeinen is malafide. In landen als Bangladesh (96), Bosnië-Herzegovina (49), Gabon (42) en Oeganda (40) ligt het aantal phishingsites naar rato een stuk hoger. Ook obscure eilandengroepjes in verre oceanen doen het traditioneel 'goed'.

null