Uitgevers kunnen door de technologie, door RealNetworks 'extensible media commerce language' (XMCL) gedoopt, hun materiaal op flexibele wijze verkopen. Zo kan men het aantal keren dat een muziek- of filmbestand afgespeeld kan worden vastleggen, of een tijdsbestek instellen waarin het materiaal af te spelen is.RealNetworks hoopt met de beveiligingstechnologie bedrijven over de streep te trekken om hun mediaproducten online aan te bieden. Tot nu toe zijn veel platenmaatschappijen en filmproducenten daar huiverig voor, uit angst dat het materiaal illegaal gekopieerd wordt.De producent van streaming media software werkt voor het project samen met Sony Digital Entertainment, IBM en AOL Time Warner. Sony wordt een van de eerste bedrijven die de technologie zal gebruiken voor de verkoop van films op het web. Ook MusicNet, het online muziekinitiatief van RealNetworks, EMI, Bertelsmann en AOL Time Warner, zal de kopieerbeveiliging gebruiken.Door XMCL in te bouwen in RealPlayer hoopt RealNetworks de software snel onder grote aantallen internetters te verspreiden. Gebruikers die het programma, of een upgrade ervan, downloaden, zullen voortaan over de technologie beschikken. Voor elke transactie die met de software verricht wordt, ontvangt RealNetworks een klein percentage van het totale bedrag.De introductie van de technologie door RealNetworks zorgt voor een verheviging van de concurrentie tussen het bedrijf en grote rivaal Microsoft. Het softwareconcern uit Redmond heeft al een eigen versie van de zogeheten digital rights management-software, die is ingebouwd in Windows Media Player.Deze technologie, 'extensible rights markup language' (XRML) geheten, wordt ondersteund door onder meer Hewlett-Packard en Adobe. De laatste heeft zich overigens ook aangesloten bij het initiatief van RealNetworks. De software van Microsoft is volgens het concern inmiddels bij acht miljoen, voornamelijk promotionele, transacties gebruikt.