Het Electronic Privacy Information Center ( EPIC) heeft het Amerikaanse ministerie van Defensie om opheldering gevraagd over een bericht in The Wall Street Journal dat het leger het surfgedrag van scholieren volgt. Het Amerikaanse leger betrekt de informatie over het surfgedrag van scholieren van N2H2, een producent van filtersoftware. Bess, de filtersoftware van N2H2, wordt op 20 procent van de scholen gebruikt. Volgens een eigen opgave van N2H2 gaat het daarbij om 15 miljoen scholieren. Omdat N2H2 geen winst maakt, biedt het bedrijf sinds kort de informatie over de door scholieren bezochte sites te koop aan. N2H2 stelt een maandelijks overzicht samen van de duizend best bezochte sites en de gemiddelde duur van het sitebezoek. De gegevens worden opgedeeld per leeftijdsgroep en woonplaats. Bob Pares, die de informatie namens N2H2 verkoopt, vindt de ophef die ontstaan is naar aanleiding van het nieuws een storm in een glas water. "De angst dat we persoonsgegevens verkopen zorgt voor een hoop media-aandacht, maar die vrees is onterecht. We hebben die informatie niet", aldus Pares tegenover Wired News. Over de reden waarom het Amerikaanse leger de informatie over het surfgedrag van scholieren wil hebben, doet Pares ook niet geheimzinnig. "Voor het werven van personeel natuurlijk." Het Amerikaanse leger, dat de laatste jaren veel moeite heeft met het rekruteren van nieuwe militairen, zou banners willen plaatsen op de door scholieren bezochte sites.