Het probleem zit in de dienst met de naam Clear, dat bedoeld is het leven van de zakenreiziger eenvoudiger te maken. In het systeem geeft de reiziger vrijwillig toestemming voor een uitgebreidere controle van de achtergrond van de passagier uit te voeren.

Een particulier bedrijf laat de reiziger een formulier invullen en slaat biometrische gegevens (een vingerafdruk en een irisscan) op. Nadat de informatie is doorgestuurd aan de Transport Security Authority (TSA) en de aanvraag wordt goedgekeurd, betaalt de reiziger tachtig dollar en kan hij deelnemen aan het programma.

De voordelen die aan de kaart zitten zijn een kortere wachtrij voor de beveiliging en een minder rigide controle. Met behulp van de vingerafdruk of irisscan wordt vervolgens bepaald of het echt de kaarthouder is die wil reizen. Hierdoor kan de reiziger veel tijd besparen.

Voer voor terroristen

De TSA monitort passagiers en stopt bij een eventueel wantrouwen de dienst. Dit is niet alleen merkbaar door een niet werkende kaart, maar ook omdat een evenredig deel van de bijdrage wordt terugbetaald. Ook stuurt het bedrijf achter Clear een e-mail om de klant op de hoogte te stellen.

Volgens beveiligingsexpert Bruce Schneier is de dienst voor een terrorist een goedkope methode om te ontdekken of de overheid lucht heeft gekregen van eventuele snode plannen. 'Denk er eens over na: voor tachtig dollar wordt een potentiële terrorist ingelicht als het Department of Homeland Security hem door heeft. Wat een deal!'

Het systeem doet sterk denken aan het Nederlandse Privium, dat een snelle grenspassage biedt op basis van een irisscan. Toch worden op Schiphol alle reizigers goed gecontroleerd en worden de biometrische gegevens niet centraal opgeslagen.