Internetserviceproviders (ISP's) moeten klanten melden wanneer hun pc besmet is met malware of deel uitmaakt van een botnet, vindt het FCC, verantwoordelijk voor Amerikaanse telecomregelgeving.

Verliezen

Wanneer ISP's deze stappen niet nemen zullen klanten hun vertrouwen verliezen in online commercie. “De cyberdreiging groeit", zegt FCC-voorzitter Julius Genachowski volgens Networkworld. "Als we deze uitdagingen niet tackelen, zullen we daarvoor de prijs betalen in de vorm van verlies aan veiligheid, privacy, banen en miljarden dollars aan digitale criminelen."

Het betreft volgens de voorzitter overigens geen overheidswetgeving. De ISP zouden de beveiliging vrijwillig moeten aanbieden aan klanten. Samen met cyberexperts moeten ISP's overleggen over een gezamenlijke aanpak. Door infecties te detecteren en klanten daarvan op de hoogte te brengen kunnen ISP's bijdragen aan de strijd tegen botnets, zegt Genachowski.

DNSSEC invoeren

De aanpak houdt ook in dat ISP's DNSSEC invoeren. Hiermee wordt voorkomen dat DNS-systeem, het 'telefoonboek van het web', kan worden gemanipuleerd door kwaadwillenden. Volgens Genachowski gaat de implementatie van DNSSEC te langzaam in de private sector. Slechts één ISP in Amerika heeft de beveiligingsmethode ingevoerd en hij roept andere ISP's op hiermee haast te maken.