Voor het bedrijf Blue Security is het filteren van spamberichten niet genoeg. Op het moment dat een gebruiker van de software van Blue Security een spambericht ontvangt, begint het programma klachten te sturen naar de verantwoordelijke spammer.

Als spammers de klachtenstroom willen stoppen, moeten ze de e-mailadressen van de gebruikers van de software van Blue Security uit hun databases halen. Het idee is dat de duizenden klachten van de gebruikers van Blue Security ervoor zorgen dat de website van de spammer offline gaat.

Hoe Blue Security de identiteit van de spammer achterhaalt, is niet duidelijk. Veel spammers doen de nodige moeite om hun identiteit te verhullen. Wel verwijzen spammers in hun berichten regelmatig naar webadressen. Tegen spammers zonder website of spammers die andermans websites linken, lijkt de software van Blue Security echter weinig te kunnen doen.

Volgens de directeur van Blue Security, Eran Reshef, is de techniek een succes. Sommige spambestrijders zijn echter minder te spreken over de door Blue Security ontwikkelde methode. "Opzettelijke aanvallen tegen websites zijn illegaal", verklaart John Levine van de Coalition Against Unsolicited Commercial E-mail tegenover persbureau Associated Press.

De methode van Blue Security doet denken aan een antispamscreensaver die Lycos vorig jaar november lanceerde. Deze screensaver voerde aanvallen uit op de websites van spammers. Ook destijds was er forse kritiek van spambestrijders die vonden dat Lycos kwaad met kwaad bestreed. Na een week haalde het internetbedrijf de screensaver weer offline.