Het is alweer het tweede antivirusprogramma dat in korte tijd systeembestanden van Windows aanmerkt als malware. Vorige week was het McAfee dat - weer - de fout inging met een combinatie van een update en een verouderde engine die systemen deed crashen.

In quarantaine

Later in de week was het de beurt aan CA met CA A/V. Woensdag kwamen de eerste klachten binnengedruppeld. Nadat gebruikers van CA A/V update 6604 hadden geïnstalleerd, werden ze opgeschrikt door de melding dat ze geïnfecteerd waren door Win32/AMalum. Door die update werden een aantal bestanden in quarantaine gezet.

Vervolgens dook er een Windows File Protection-venster op met de boodschap dat door Windows benodigde files vervangen waren door onherkenbare versies. File Protection is een functie van Windows om overschrijvingen te ondervangen en indien nodig terug te draaien.

Bittere nasmaak

De bestanden zijn vrij simpel weer te herstellen. Toch heerst er grote ontevredenheid over de manier waarop CA op de fout heeft gereageerd. “Ik waardeer de hulp van iedereen. Ik had dit probleem niet op kunnen lossen zonder de bijdragen van andere slachtoffers. Ik had het zeker niet op kunnen lossen als ik had vertrouwd op CA. Ik begrijp best dat er fouten kunnen worden gemaakt, maar wat ik niet kan vatten is dat een bedrijf de mensen die er de dupe van zijn geworden compleet negeert”, schrijft bill100, degene die de melding het eerst had gepost.

Nadat CA door de beheerder van het forum op de hoogte was gesteld van het geklaag, kwam het bedrijf toch nog met excuses. Door de mensen op het forum werd dat als 'te weinig en te laat' ervaren. Volgens hen had het bedrijf moeten reageren op de e-mails die ze hadden gestuurd.

Bron: Techworld.nl.