In een artikel bij The Wall Street Journal zegt de chef informatiebeveiliging van Symantec, Brian Dye, dat het leveren van antivirusoplossingen geen geld meer opbrengt, en het wat hem betreft "dood" is.

AV stopt maar 45 procent van aanvallen

Tegenwoordig stopt een AV-oplossing slechts 45 procent van alle aanvallen op computersystemen en dat schiet dus niet op. Volgens Dye heeft een AV-product voor een individuele consumentencomputer nog wel zin "omdat het ook spam tegenhoudt" en nog wat andere voordelen met zich meeneemt.

Dat Symantec ermee wil stoppen is een schok, vooral aangezien het beveiligen van gebruikers-pc's nog steeds 40 procent van de omzet uitmaakt. Maar het bedrijf wil zich richten op de zakelijke markt met Security as a Service, waarmee vooral wordt gereageerd op aanvallen door ze on the fly te bestrijden, data te beschermen en de aanvaller te lokaliseren.

Symantec is een laatkomer in die markt, zegt Dye, maar beter laat dan nooit. "Het is uiteindelijk het beste om toch deel te nemen aan het spel waarin je allang actief had moeten zijn", zegt hij tegen de WSJ.

'Symantec loopt behoorlijk achter'

Maar volgens andere leveranciers maakt Symantec nu wel een hoop lawaai maar lopen ze gewoon achter. "AV op zich is niet langer genoeg en AV-leveranciers hebben daar niet goed op ingespeeld", zegt Jerome Segura van Malwarebytes tegen de International Business Times. "Er zijn daarnaast zoveel spelers in de markt dat geld verdienen steeds moeilijker wordt."

Maar een van die AV-leveranciers, McAfee, vindt dat AV-producten nog steeds belangrijk zijn. "Het is toch een portier bij de deur", zegt Raj Samani van McAfee. Volgens hem kan een AV-product veel tegenhouden en is daar ook goed in, maar die producten zijn niet bedoeld om alle bedreigingen buiten te houden. "Als Symantec bedoelt te zeggen dat de dagen zijn geteld voor AV-software als zelfstandig product, dan hebben ze daar gelijk in."