Beveiligingsanalisten zeggen bezorgd te zijn omdat malwareschrijvers het steeds vaker op een specifiek bedrijf of specifiek persoon hebben gemunt, en niet meer op een 'zo groot mogelijk aantal computers'.

Volgens Eric Ouellet, vice-president beveiliging bij Gartner, is het bijzonder moeilijk om bedrijven te beveiligen tegen gerichte aanvallen.

"Kwaadwillenden ontwikkelen bijvoorbeeld een virus of een hack waarmee ze een grote bank aanvallen. Symantec en McAfee ontwikkelen daar geen signature voor", aldus Ouellet tegenover Zdnet.

Hoewel Gartner denkt dat unieke signatures de beste remedie zijn voor het probleem, denken sommige beveiligingsbedrijven daar heel anders over. Zij vertrouwen op hun heuristische scansysteem.

"Als we denken dat iets er slecht uitziet of ruikt op iets dat we eerder hebben geroken, dan hoeven we het niet meer te proeven", illustreert Rob Forsyth van Sophos. Toch bouwt ook Sophos wel eens signatures voor klanten, geeft Forsyth toe.

Ook Messagelabs zet diverse tools in om bedrijven tegen onbekende gevaren te beschermen. Verdachte codes worden door deze tools in een database geparkeerd, zodat eerst het gedrag van de code kan worden geanalyseerd.

Messagelabs denkt desondanks toch dat het aantal phishingaanvallen blijft toenemen, en dat een steeds groter deel daarvan gericht zal zijn op een specifiek bedrijf of persoon. Bron: Techworld