AOL, 's werelds grootste provider, is het zat dat het netwerk zwaar belast wordt met commerciële berichten die ongevraagd verstuurd worden. De filters van AOL houden dagelijks 780 miljoen berichten tegen die worden gekwalificeerd als junkmail. Dat komt neer op 22 berichten per account per dag. De provider heeft naar zijn 27 miljoen abonnees een brief gestuurd waarin staat dat er een speciale werkgroep tegen spam gevormd wordt. Deze werkgroep gaat samen met een groepje juristen bekijken hoe ze de hoeveelheid aan ongevraagde elektronische post kunnen verminderen. Ook heeft AOL sinds kort een `Report Spam'-knop ingesteld waarmee de abonnees alarm kunnen slaan als ze spam binnenkrijgen. Die knop wordt nu dagelijks ruim vier miljoen keer gebruikt. AOL Time Warner, waar America Online deel van uitmaakt, kampt met enorme verliezen mede door de activiteiten van AOL. Als de abonnees geen of bijna geen spam meer ontvangen, zou dat positief kunnen zijn voor de winstcijfers van de provider, redeneert een analist van Aberdeen Group. "De meeste abonnees van AOL maken nog gebruik van de 56k-modem en raken flink gefrustreerd door het ontvangen van ongevraagde e-mail", aldus de analist. AOL-baas Jon Miller erkent de omvang van het probleem. "Spam wordt door internetgebruikers als meest irritant ervaren", stelt Miller. Microsoft kondigde eerder deze week aan dat het enkele bedrijven voor het gerecht zal slepen die verantwoordelijk zijn voor enorme hoeveelheden ongevraagde elektronische post in Hotmail-postbussen. In Nederland wordt het gebruik van spamfilters door internet service providers ook steeds populairder. Onlangs startte Zonnet nog met het weren van ongevraagde e-mail.