Eind vorige week maakte de Associated Press (AP) bekend te werken aan een watermerk voor AP-content (tekst, foto's en video's). Daarmee kan het persbureau aangeven hoe de content gebruikt mag worden. Een "ingebouwd baken" geeft AP ondertussen melding van hoe en waar de content geplaatst wordt.

AP wil met het plan het gebruik van zijn content niet verminderen, maar ervoor zorgen dat er betaald wordt voor het hergebruik. Het persbureau wil dat voor hergebruik van zijn content een licentie-overeenkomst verplicht stellen. Ook bij minimaal hergebruik, zoals een headline met link, laat de topman van AP weten aan de New York Times.

'Dood van het internet'

Jeff Jarvis, schrijver van het boek 'What Would Google Do', maakt op zijn blog gehakt van het plan. "AP wil het idee van de link-economie maar niet begrijpen." Het plan gaat volgens Jarvis in tegen hoe het internet werkt. "Het betekent dat we toestemming moeten vragen en moeten onderhandelen voordat we naar iemand mogen linken. Dat is de dood van het internet."

Er is veel onduidelijkheid over de details van het AP-plan. Gaat de persdienst alleen nieuwssites monitoren op overtredingen, of ook bloggers en zoekmachines? "Als iemand een miljardenbusiness kan bouwen met trefwoorden, dan kunnen wij ook honderden miljoenen verdienen met headlines", zo laat AP-topman Tom Curley weten aan de New York Times. Dus ook Google, Bing, Yahoo en nieuwsaggregatoren vallen onder de regeling die AP voorstaat, lijkt het.

'Niet bloggers'

Een andere leidinggevende bij AP probeert de gemoederen juist te sussen. Hij zegt dat het persbureau niet achter bloggers aangaat, maar achter sites die "op grote schaal AP-content kopiëren".

Begin april haalde Associated Press het nieuws toen het een radiostation sommeerde te stoppen met het embedden van hun YouTube-video's. En dat terwijl het radiostation samenwerkt met AP, die ook nog een officieel YouTube-kanaal heeft waarbij alle video's vergezeld zijn van een embedcode.

Gezien bovenstaande plannen is het opmerkelijk dat AP al wel al jaren een deal heeft met Google Nieuws, dat alle AP-nieuwsartikelen in de eigen omgeving mag tonen. Details over deze overeenkomst zijn nooit vrijgegeven.