Opnieuw kraken de servers van ING onder een vloed van aanvragen. Daardoor zijn iDeal en de app momenteel beperkt beschikbaar, bevestigt een woordvoerder van ING aan Webwereld.

'Elke aanval uniek'

ING wist gisteren een tweede DDoS-aanval in korte tijd af te slaan. “We hebben ongewenst verkeer gescheiden van de normale aanvragen”, vertelt ING-woordvoerder Jeroen Baardemans. “We doen geen uitspraken over de technische aanpak, omdat daarmee aanvallers geholpen zijn. De zaak ligt nu bij Justitie en die doet verder onderzoek.”

Nu ondervindt de bank voor de derde keer in een paar dagen een DDoS-aanval. “Iedere DDoS-aanval staat uniek op zichzelf", vertelt ING-woordvoerder Jeroen Baardemans. “We gebruiken daarom steeds een andere methode om hem af te slaan."

Geen invloed op

De bank wil benadrukken dat het niet om een storing gaat, zoals de saldo-storing van woensdag. “Dit zijn aanvallen van buitenaf waar we niet veel invloed op kunnen uitoefenen", aldus Baardemans.

Tweet van het webcareteam van ING Update 13.38 uur: ING meldt dat de aanval na 15 minuten is afgeslagen, maar dat door 'verhoogde veiligheidsmaatregelen' de app, iDeal en internetbankieren beperkt beschikbaar kunnen zijn.