Na onder meer Google, Twitter, Microsoft en Yahoo publiceert nu ook Apple een transparantierapport met het aantal dataverzoeken dat het krijgt van overheden en opsporingsdiensten. Het concern benadrukt hierbij dat het meestal niet gaat om accountgegevens, omdat Apple’s main business niet het verzamelen van informatie is “anders dan andere bedrijven”.

Klanten die zelf de politie inschakelen

Het gros van de vorderingen gaat over apparaten. Dat is vaak het gevolg van klanten die zelf de politie inschakelen, nadat hun iPhone , iPad of Mac is gestolen of kwijtgeraakt. De hierbij opgevraagde data betreft bijvoorbeeld IMEI- en serienummers van de toestellen.

Een enkele vordering kan ook gaan over een heleboel apparaten, als er bijvoorbeeld een hele partij is ontvreemd. Overigens weigert Apple ook in veel gevallen in te gaan op de dataverzoeken.

Geen last van Patriot Act

Net als bij andere grote Amerikaanse techbedrijven komen de meeste vorderingen uit het thuisland. Dat zijn tussen de 1000 en 2000 vorderingen van accountdata en 3542 verzoeken over devices. Apple heeft nooit een vordering op basis van Sectie 215 van de Patriot Act gekregen, bezweert het concern. Dat is het omstreden deel van de Amerikaanse veiligheidswet waarbij de FBI onder het mom van terrorismebestrijding (of contraspionage) data kan opeisen.

Nederlandse opsporingsdiensten doen bescheiden mee. Zij hebben slechts 4 accountvorderingen en 61 datavorderingen gedaan over in totaal 229 toestellen, blijkt uit het rapport. Apple heeft slechts één accountvordering gehonoreerd, maar voldeed wel aan de meerderheid van Nederlandse verzoeken over Apple-devices. Het rapport beslaat de eerste zes maanden van 2013.