Dat meldt Apple zelf op de statuspagina van MobileMe. Volgens het concern is 1 procent van de gebruikers getroffen door het euvel. Dit zijn overstappers van de voorganger van MobileMe, .Mac, die al twee weken met de handen in het haar zitten omdat het systeem niet werkt.

10 procent van 1 procent

Maar met de storingen is Apple ook duizenden binnenkomende e-mails kwijtgeraakt. Volgens Apple gaat het om zo'n 10 procent van de mails die tussen 18 en 22 juli zijn ontvangen. In een eerder statusbericht schrijft Apple overigens dat dit gevoelige dataverlies tussen 16 en 18 juli heeft plaatsgevonden. De rest van de e-mails van die dagen heeft Apple kunnen achterhalen en op een nieuwe server gezet. Ze hebben hierdoor wel allemaal 23 juli als ontvangstdatum gekregen.

Apple-baas Steve Jobs heeft het MobileMe-team persoonlijk de opdracht gegeven om om de dag een nieuw statusrapport uit te brengen om de onrust onder de gedupeerden te sussen. Het bedrijf uit haar innige medeleven: "De 14 dagen sinds de lancering zijn een hobbelige weg geweest en we kennen de pijn die sommigen hebben geleden."

De problemen met MobileMe zullen naar verwachting nog een week duren, meldt het concern aan Computerworld.

Recensies vernietigend

MobileMe biedt push e-mail en synchronisatie van mail en kalender aan tussen verschillende apparaten. Los van de 'vervelende' storingen schiet MobileMe echter ook in het dagelijks gebruik nog behoorlijk tekort.

Gerenommeerde kranten als de Wall Street Journal en de New York Times (NYT) publiceerden beiden vernietigende recensies over de dienst: de beloften kunnen niet worden waargemaakt. David Pogue van de NYT noemt de dienst een 'MobileMess' en concludeert onomwonden: "De meeste e-mailfunctionaliteiten werken gewoon niet."